Martin Karlsson inför Brynäs borta
Publicerad: 2021-01-02
Strax efter klockan 11 på lördagsförmiddagen lämnade bussen, innehållande Leksands IFs herrlag, Tegera Arena med destination Gavlerinken. Det blir den första av två matcher under den kommande turnén, och Martin Karlsson ser fram emot rivalmötet.

2020 har blivit 2021, och vi hoppas såklart att alla vitblåa i den stora Leksandsfamiljen har haft ett gemytligt firande och en bra start på det nya året. På tal om familj, så är det precis på det sättet Martin Karlsson firade in tolvslaget häromdagen.

-Det var ett väldigt lugnt och trevligt nyår hemma med familjen. Min sambo Linnea lagade lite mat så det var lugnt och skönt. Sedan var det ju träning igår med full fart och en hel del kamp så det har varit mycket fokus på förberedelser inför matcherna. Jag har inte avlagt några nyårslöften, jag håller mig borta från det, säger den assisterande lagkaptenen.

Trepoängare i ryggen

I den senaste matchen för herrlaget, som spelades under onsdagskvällen hemma mot Skellefteå AIK, blev det till slut tre poäng in på kontot efter att laget lyckats vända ett underläge genom en stark avslutning av matchen.

-Det var en riktigt skön vändning vi lyckades få till mot Skellefteå, när vi kommer upp i bra nivå i den tredje perioden och straffar dem rejält. Riktigt skön seger.

Martin Karlssons kedja, tillsammans med Jon Knuts och Fredrik Forsberg, var i hög grad inblandad i segern då de bland annat stod för det matchavgörande målet fram till 3-2 tidigt i den tredje perioden.

-Det var skönt. Det kanske var en lite tveksam situation i hörnet där alldeles innan målet, men annars var det ett riktigt bra mål. Skott, retur, och rent nät för "Foppa" så det var riktigt kul att vara inblandad i det matchvinnande målet, säger Martin Karlsson.

Äntligen dags…

Eftermiddagens bortamatch mot Brynäs, som startar klockan 15:15, har lite udda historik med tanke på att matchen hunnit skjutas upp vid två tillfällen tidigare. Den här gången lämnade dock bussen Tegera Arena enligt uppsatt plan strax efter klockan 11 på lördagsförmiddagen.

-Just det här mötet med Brynäs är ju lite speciellt, med tanke på att vi varit på väg dit för att spela den här matchen två gånger… Samtidigt är det alltid kul med rivalmöte mot Brynäs, det är alltid roliga matcher. Lite tråkigare är det givetvis utan publik jämfört med ett vanligt möte med Brynäs, men det ska ändå bli kul, säger Karlsson.

Att Brynäs skulle ha några speciella kännetecken som motståndare menar inte Martin Karlsson, men precis som han tidigare varit inne på tror han att det blir en tuff tillställning när lagen drabbar samman.

-Det är som alla andra matcher, det är alltid tighta matcher, och framförallt när det blir lite extra kamp mot Brynäs så det blir nog ännu tuffare och tightare idag.

Roadtrip väntar

Januarischemat för herrlaget innehåller väldigt många matcher, och även en hel del mil på vägarna. Under den stundande turnén är det inte bara eftermiddagens match mot Brynäs som väntar, utan även bortamatch mot HV71 under måndagen står på schemat. Martin Karlsson ser fram emot att få ge sig ut på äventyr.

-Kul att få komma iväg en vända till med killarna här! Det är ju tidig match här idag och sedan fortsätter vi nedåt till Jönköping. Det är en hel del bortamatcher som väntar oss här i januari, så det är skönt att börja stöka av dem.

Vem avgör mot Brynäs i eftermiddag?
-Jag tror att det är dags för Ashton att göra ett mål nu, så jag satsar på honom!

Richard Brasar