Själin inför LHC
Publicerad: 2020-10-10
Under gårdagen rullade bussen mot Östergötland för bortamatchen mot Linköping under sena lördagseftermiddagen. Calle Själin vill se att laget kommer samman och spelar mer som en enhet i lördagens match, och därmed kunna komma upp i en högre nivå.

Vi inleder med en snabb tillbakablick på torsdagens hemmamatch mot Växjö Lakers som slutade med förlust för Leksands del då slutsiffrorna skrevs till 0-2. Leksand hade svårt att lirka upp Växjös kompakta försvar, och Calle Själin menar att en förklaring till det ligger i uppspelsfasen.
-Jag tycker inte att vi kommer upp i vår riktiga nivå riktigt. Vi jobbar inte som ett lag, forwards drar iväg långt och backarna håller i pucken lite för mycket, så det blev inte något riktigt flyt i spelet. Vi måste hitta tillbaka till spelet vi hade i början av säsongen där vi spelar som en enhet hela vägen från egen zon och hittar de enkla passningarna.

Linköping på menyn

Lördagens motståndare Linköping förlorade även dem under torsdagen då man mötte Färjestad på bortaplan. Hittills under SHL-säsongen 2020/2021 har Linköping inte lyckats ta någon trepoängare, och placerar sig på en 14:e och sista plats i tabellen. Calle Själin anser att det är en viktig match som väntar under lördagen.
-Det är såklart en viktig match mot Linköping så det gäller att ta tre poäng. Jag har inte sett dem spela så mycket i år, men vi ska givetvis titta lite på några detaljer i deras spel. Det viktigaste är att vi vet vad vi kan och hur vi ska spela. Vi ska komma samman som lag och få ut vårt fulla register.

"Helt okej"

Calle Själin har under de fem inledande seriematcherna stått för en assistpoäng, och snittat 13:06 i speltid per match. Den 21-årige backen, som under en stor del av fjolårssäsongen var utlånad till Västerås i HockeyAllsvenskan, har visat framfötterna alltmer under hösten.
-Jag tycker det har gått helt okej hittills. Jag har kommit in i det på ett bra sätt och vågat spela mitt spel. Så helt okej hittills, men det gäller att hålla i det och utvecklas hela tiden, säger Calle Själin om sin egen säsong.

Avslutningsvis, vem avgör mot Linköping?
-Det gör Matt (Caito)!

Richard Brasar