Lundberg inför helgens matcher
Publicerad: 2019-12-27
Damlaget
Först match mot serieledarna, sedan mot tabelljumbon. Två olika uppdrag väntar Leksands damer i helgen. – Disciplin, tålamod och noggrannhet är viktigast i helgen, säger backen Elin Lundberg.

Det blåvita damlaget har blandat och gett sedan serien kom igång efter landslagsuppehållet. En klar vinst mot Linköping och en lika klar förlust mot Djurgården blev facit förra helgen.
– Mot Linköping kom vi ut starkt från start och höll i 60 minuter till skillnad mot matchen mot Djurgården. Vi har en hög högsta nivå, men ibland djupa dalar vilket straffar oss lite väl hårt ibland, säger Elin Lundberg.

Viktigt vara med från start

I helgen ställs hon och resten av laget inför två helt skilda uppgifter. Serieledande HV71 i kväll och tabelljumbon Göteborg i morgon. För att lyckas i dagens match menar Elin Lundberg att Leksand måste vara med direkt från start.
– HV71 är ett bra lag och viktigt att vi är noggranna i egen zon. De är vassa i specialteams så gäller att vi håller oss på rätt sida av isen samt tar vara på de chanser vi får i powerplay.
Och vad blir viktigast mot Göteborg?
– Vi spelade jämt mot dem sist, så det är absolut ingen match vi tar för givet oavsett var de ligger i tabellen. Vi måste gå ut och spela disciplinerat och ha tålamod i spelet i 60 minuter.

Åberg gör comeback

Inför den här helgen har laget haft en del målvaktsproblem. Sjukdomar och skador gjorde att det helt plötsligt inte fanns en enda målvakt tillgänglig. Lösningen blev att förstärka med Julia Åberg som tidigare spelade i laget, men som inför denna säsong lade målvaktsutrustningen på hyllan och istället blev utespelare i Falu IF.
– Kul att hon är tillbaka och att hon kan ställa upp, roligt att ha henne i mål igen. Tror nog hon saknat det mer än hon vill erkänna, säger Elin Lundberg om comebacken.
Vem i laget kommer kliva fram mest i helgen?
– Tror att Wilma Johansson är på hugget, hon blev ruggigt inspirerad efter gårdagen JVM matcher och Höglanders mål mot Finland.
Är det alltså hon som är lagets Zorroproffs?
– Ingen som vet riktigt än, det är en dold talang än så länge.

Elisabet Wahl