Forsberg efter Örebro hemma
Publicerad: 2017-02-04
Intervju
Den tredje perioden mellan Leksand och Örebro var det i stort sett spel i bortalagets zon. Trots stort skottöverläge lyckades Leksand inte kvittera. Forwarden Tobias Forsberg hade hoppats på bättre utdelning. – Klart det är frustrerande med 17-18 avslut och styrningar som inte resulterar.

Det var slutsålt och bra stämning i Tegera Arena i lördagens viktiga match mot Örebro. Och publiken gjorde sitt till för att ge Leksand de tre poängen i bottenstriden. Tobbe är besviken på resultatet men vill lyfta fram fansens betydelse.

– Positivt i dag är trycket i en fullsatt och högljudd arena. Det är såna här matcher man verkligen vill vinna och dela glädjen med alla. Det här är en tuff förlust för alla oss som vill åt samma håll, säger Tobbe.

Var det spänt i laget?

– Vi hade pratat innan om att det är en viktig match och bägge lagen spelar lite avvaktande i början. Ingen ville ge bort några chanser. Men tyvärr räcker det inte till idag.

Svängig inledning

Precis som Tobbe säger var det lite avvaktande inledningsvis. Och efter att Örebro tagit ledningen med 1-2 får Leksand jaga.

– I den sista perioden har vi flera lägen men de försvarar sig bra. Vi har chansen att både kvittera och avgöra.

Sämre läge

Avståndet upp till säker mark blev längre i kväll och Tobbe och hans lagkompisar är självklart medvetna om det.

– Vi måste hitta tillbaka till tryggheten, för då brukar det automatiskt bli bättre spel. Men det är klart det är svårt att göra det. Vi tittar mycket på video. När man har en svacka är det lätt att bara se det som är dåligt. Vi behöver lyfta fram det positiva.

Ja, som att det igen blev mål i powerplay?

– Powerplay och boxplay är viktiga kuggar och det är där mycket avgörs. Så att vi gjort mål är positivt.

Leksands spelare får ta nya tag och försöka hitta tillbaka till den fina form laget hade för några veckor sedan. Tobbe har inte gett upp även om det såklart är tufft just nu.

– Det är klart att det här är surt. Det var en tung torsk, det var det.

Katharina Dalmalm