Sommarhälsning från Sofia Engström
Publicerad: 2018-08-03
Sommarläsning
Att sitta still och inte göra något är inte Sofia Engströms grej. I sommar badar hon, tränar med brorsan och har också hunnit med att ha en stor 30-årsfest. – Det var blåvitt tema såklart, säger hon till hemsidan.

Sofia Engström är en av veteranerna i damlaget. När hemsidan når henne berättar hon att hon varvat semester på många olika ställen med jobb under sommaren.
– Jag har varit på Cypern i två veckor och så har jag varit hemma och jobbat en sväng. Sedan har jag också varit i Surahammar och Västerås för att träffa vänner och familj. Jag får alltid höra att jag alltid flänger runt så mycket, men jag gillar inte att bara sitta still. Det ska hända saker!
Har du något drömresemål?
– Oj, bra fråga! Det skulle nog vara Mexiko. Lillebrorsan var där och det blev jag lite avundsjuk på. Det såg helt underbart ut med fina kritvita sandstränder.
Vad äter du helst i sommar?
– Grillat är så klart väldigt gott. Och då får man inte glömma halloumin, det är en favorit.
Vad gör du får att slappna av under semestern?
– Jag är ju inte så bra på att vila. Antingen gör jag något eller så somnar jag, det är inte så ofta jag sitter still och läser korsord. Men när vi var på Cypern läste jag en del, det brukar jag få ro att göra. Jag läste faktiskt alla delar av Jonas Gardells ”Torka aldrig tårar utan handskar”. Men jag var tvungen att ta paus ibland, den var så stark.
Bästa sommarminne som barn?
– Jag har alltid varit ute mycket. Spelat fotboll, åkt inlines och kört landhockey. Man ställde upp en par målburar och spelade. Jag fick värsta nostalgiflashen när jag varit hemma nu, vi körde på samma spelplan som när jag var liten.
Badkruka eller badgalning?
– Badgalning tror jag nog, men inte lika som när jag var barn. Men det har varit en otrolig badsommar, jag tror aldrig det varit så varmt i Siljan som det varit i år.
Hur ofta tänker du på hockey?
– Varje dag eftersom jag tränar varje dag. Jag har varit i ishallen en del också och då börjar suget komma.
Hur mycket tränar du nu?
– Ett eller två pass om dagen. Jag har kört mycket överkropp, där behöver jag förbättra mig. Springa har jag alltid haft lätt för så det har blivit en del kondition också. Tyvärr stukade jag foten i maj och slog upp det igen för ett tag sedan, men det känns bättre nu.
Om du fick önska helt fritt, vilken egenskap skulle du på något magiskt sätt ha fått när du dyker upp på ispremiären?
– Då skulle jag vilja bli en riktig målskytt som min brorson Liam. Han är en riktig måltjuv! Han fyller 14 i september och var med på hockeyskolan här i Leksand, så han inspirerar mig.
Vad har du för tankar om säsongen som kommer?
– Jag har ganska bra känslor. Vi kommer få ett spännande lag i år med många nyförvärv. Det är inte vilka nyförvärv som helst heller så jag har höga förväntningar. Jag känner att det kommer bli en rolig säsong!

Elisabet Wahl