Juvonen efter Linköping
Publicerad: 2020-10-10
I förra matchen blev Janne Juvonen vald till Matchens lirare och krigare. Leksands målvakt följde upp den insatsen med en stabil vinst mot Linköping. – Hela laget spelade bra ikväll.

Det blev en bortavinst med 4-1 i en match där Janne tycker att hans lag var klart bättre i spelet fem mot fem jämfört med Linköping.
– Vi höll ihop laget bra och spelade lugnt. Om man tittar på TV ska man kunna se alla våra spelare i samma ruta, säger Janne med ett skratt när han förklarar varför Leksand vann.
Den unge finländaren fick släppa in en puck men sen var det stopp. Trots att LHC fick spela över minuten i fem mot tre. Och trots att de tog ut målvakten och körde sex mot fyra de sista minuterna.
– Vi hade ett riktigt bra boxplay idag. Alla hjälptes åt, säger Janne som tycker att just spelet i numerärt underläge blivit bättre än förra säsongen.
– Men vi har fortfarande steg att ta.

Hade du mycket att göra i matchen?
– Nja, de sköt inte så mycket. De gillar att gå bakom mål och passa fram. Vilket inte är så lätt för mig som målvakt att ha koll på. Där måste jag lita på backarna, säger Janne.

Det verkade som att isen inte var den bästa i första perioden?
– Jag tänkte inte så mycket på det, men jag fick slipa om skridskorna för de var inte vassa nog. Och det var mycket snö på isen.

Viktigt mål av Forsberg

Fredrik Forsberg har inte spelat så mycket under säsongsinledningen. Nu var han tillbaka med Jon Knuts och Martin Karlsson i fjärdelinan. Och han gjorde ett viktigt mål för laget till 2-1 direkt efter avklarat boxplay.
– Han har bra fart och skjuter i skäret vilket är svårt för målvakten att ta, säger Janne som med ett brett leende. Och han tillägger att att han själv gärna hade stoppat ett sånt mål.

Katharina Dalmalm