Sjunde raka efter seger mot Luleå
Publicerad: 2021-10-21
Med tre mål i den avslutande perioden vände Leksand på kvällens match och vann med 3–1 mot Luleå. Detta var dessutom sjunde segern i rad för det blåvita laget som fortsätter att ånga på.

Den första perioden var inte särskilt händelserik där chanserna gick att räkna på en hand. Leksand började matchen bäst och hade bra spel inledningsvis där Fredrik Forsberg var närmast att spräcka målnollan när han bröt igenom och sånär fick till skottet. I den andra halvan av perioden drabbades bortalaget av två utvisningar, men dessa klarades av utan större problem där Kasimir Kaskisuo fick göra en fin räddning. Luleås bästa läge att ta ledningen var på en spelvändning där Linus Omark knappt missade målet från nära håll, och med matchens första 20 minuter avklarade var det fortfarande mållöst.

I mittenakten så lät det första målet dröja trots en intensiv öppning på perioden med flertalet skott inom loppet av bara några minuter. Leksand klarade bland annat av sitt tredje boxplay för kvällen mellan den fjärde och sjätte minuten, och därefter fick gästerna till bra tryck i offensiv zon en kort stund där en passning från Tobias Ekberg var nära att styras in. Inte långt efter detta var Brendan Shinnimin mycket nära att spräcka målnollan där han dock stoppades med ett långt högerben från Kasimir Kaskisuo. Leksand hade sedan bra tryck i sitt första powerplay, men man fick inte utdelning och istället för ett blåvitt ledningsmål kom 1–0 från hemmalaget. Med ett långt och tungt byte i egen zon kunde Luleå sätta pucken med ynka sju sekunder kvar av perioden för matchens första kasse.

Det var ett energifyllt Leksand som kom ut i den tredje perioden och såg till att ettmålsunderläget blev kortvarigt. Fyra minuter tog det för Nils Åman att mycket vackert sätta kvitteringen med ett rappt skott via ribban och in, och inte ens 50 sekunder efter 1–1-målet hade bortalaget vänt på matchen. I spel 5 mot 4 klev stekhete Max Vérroneau fram när han blev serverad i slottet och med ett avslut mellan benen på Jesper Wallstedt distinkt gjorde 1–2. Efter detta försvarade sig Leksand väl resterande tiden utan att släppa till några direkta farligheter bakåt, vilket bäddade för ett avgörande i tom kasse med 15 sekunder kvar signerat Carter Camper. Kvällens drabbning slutade alltså 1–3 för tre härliga poäng och sjunde segern i följd.

På lördag väntar hemmamatch mot Växjö, säkra din biljett om du inte redan gjort det!

Arvid Yngvesson