Två av tre för J18
Publicerad: 2019-01-13
J18
Två segrar och en uddamålsförlust, det var vad veckan bjöd på för LIF J18. – Självklart hade vi gärna tagit tre segrar, men jag tycker ändå att vi ska vara nöjda med veckan - såväl poängmässigt som spelmässigt, säger målvakten Axel Tillaeus.

Först ut var en bortaseger med 6-4 mot Örebro. I den matchen var ställningen 4-4 då tre och en halv minut återstod av den tredje perioden, men leksingarna lyckades avgöra med två fullträffar under matchens två sista minuter.
– Spelet gick ganska mycket upp och ner i den matchen, men vi hittade ett sätt att vinna och det var viktigt för oss att få självförtroendet med oss inför resten av veckan, förklarar Axel.

Lördagens hemmamatch mot Björklöven avgjorde leksingen Wille Bärehag i mitten av den tredje perioden, då han i powerplay fastställde slutresultatet 4-3.
– Wille är en av spelarna som jag skulle vilja lyfta fram efter den här veckan. Dels gjorde han det här viktiga målet, men han har också hjälp laget på många sätt hela veckan, inte minst genom att han har peppat oss när det i perioder har gått lite tyngre. Han har varit väldigt drivande och fått med sig laget på ett bra sätt.

Under veckans två första matcher var det Isak Posch som huserade mellan de blåvita stolparna, men till söndagens hemmamatch mot MODO var det dags för Axel Tillaeus att kliva in.
– Det kändes helt okej för min del idag (söndag), men tyvärr fick vi inga poäng med oss. Jag tycker att vi mestadels styrde spelet, och de mål som MODO fick, kom främst efter misstag från vår sida.

Gästerna hade med sig en 4-1-ledning inför den tredje perioden. Leksingarna lyckades där reducera till 3-4, men närmare än så kom man inte.
– Vi kämpade och slet och jag tycker verkligen att hela laget har gjort det bra idag, och hela veckan. En styrka som vi har visat nu är att vi kan göra riktigt starka upphämtningar och tredjeperioder. Det blir en viktig grej att ta med oss framöver, menar Axel, vars lag nu har inlett Allsvenskan med två segrar och två förluster.
– Helt klart godkänt, och det har som sagt sett bra ut spelmässigt också. Det känns som att vi har fått en bra start på en rolig tid som väntar.

Närmast på schemat är ett derby hemma mot Brynäs, 17.00 i Tegera Arena nu på torsdag.

Elin Broman