Förlängningsförlust mot Linköping
Publicerad: 2020-11-19
Kvällens hemmamatch mot Linköping slutade med en förlust på övertid och en poäng in på kontot.

Linköping inledde matchen betydligt bättre än Leksand då gästerna var hetare i närkamperna och först på nästan varenda puck. Bortalaget skulle också komma att ta ledningen efter drygt tolv minuters spel när Patrik Lundh styrde in pucken från nära håll i ett öppet mål. I slutet av den första perioden fick Leksand chansen att komma in i matchen då man fick till bra tryck i powerplay-spelet, men trots ett par chanser så letade sig inte kvitteringspucken in och ettmålsunderläget höll sig till pausvila.

Matchbilden ändrades nästan helt i den andra perioden när Leksand tog tag i taktpinnen och sköljde över Linköping i anfall på anfall. 1–1-pucken satt efter sex minuter när Marek Hrivik försökte passa men där pucken studsade tillbaka till slovaken som bara hade att sätta dit den i mål. Hrivik var inte långt därefter nära på att ge Leksand ledningen när han sånär fick in pucken på ett halvt friläge, men pucken gick utanför. Trots chanserna från hemmalagets sida och 13-3 i skott så blev det bara ett mål i mellanakten. Det positiva att ta med sig härifrån var att Leksand vann sin första andraperiod för säsongen på ett övertygande sätt.

Den första farliga händelsen i den tredje perioden kom efter åtta minuter när Leksand tilldelades en straff. Patrik Zackrisson var straffskytten men pucken räddades och 1–1 var fortfarande resultatet på tavlan. Bara 40 sekunder efter detta blev Carter Camper otroligt fult slashad i knävecket av en Linköping-spelare och fick rejält ont, vilket också innebar att han tvingades lämna matchen i plågor. Trots den vidriga slashingen blev det endast en tvåminutersutvisning som Leksand inte lyckades ta tillvara på. Leksingarna lyckades sedan reda ut ett boxplay med bravur, och i slutet av matchen pressade hemmalaget på rejält för en ny trepoängare. Trots flera skott mot mål som blev riktigt farliga gjordes inget mer mål under ordinarie tid och matchen fick avgöras i förlängningsspel. Väl i 3 mot 3-spelet avgjorde Linköping på en kontring i vad som såg ut att vara en tydlig för många spelare på isen i skedet för avgörandet, och bortalaget tog därmed hem bonuspoängen.

Nu väntar en veckas matchledigt innan Leksand möter Örebro på bortaplan nästa torsdag.

Arvid Yngvesson