Två poäng mot Färjestad
Publicerad: 2021-10-02
En mycket underhållande match med hög intensitet slutade med en blåvit seger efter att Carter Camper avgjort kvällens drabbning i 3 mot 3.

Matchen inleddes med en oerhörd intensitet där Leksand kom ut snäppet vassare och hade ett antal lägen efter några minuter. Bland annat så fick Jon Knuts ett mål bortdömt för hög klubba medan Matt Caito hade ett skott som tog i stolpen, men där och d¨å letade sig pucken inte hela vägen in. I den andra halvan av förstaperioden var det Färjestads tur med att sätta pucken klockrent i stolpen två gånger om inom loppet av två minuter, men det var bortalaget som tog ledningen i kvällens heta drabbning. Med en och en halv minut kvar till pausvila ordnade krigarkedjan 0–1 när Emil Heineman fick pucken och drog till direkt för ett fint mål, och med bara 16 sekunder kvar var det Mikael Ruohomaa som med ett snyggt avslut ordnade 0–2 och en god känsla in i omklädningsrummet.

Reduceringen kom dock relativt tidigt i mittenakten när Pontus Widerström reducerade till 1–2 efter sex minuter när han tog rejäl fart och distinkt satte pucken på ett halvt friläge. Efter målet var det nästan bara Färjestad ett kort tag som med rejäl energi tryckte tillbaka Leksand i försvarszonen, vilket också gjorde att tränarteamet tog en timeout strax därefter. Detta hjälpte gästerna att hitta tillbaka in i matchen, men då kom en kalldusch när Michael Lindqvist kliniskt gjorde 2–2 på straff när tolv minuter var gångna. Inte långt senare räddade Kasimir Kaskisuo ett friläge och revanscherade sig, och detta gjorde i sin tur att Leksand kunde gå till pausvila med en ledning på nytt. När det återstod under en minut kvar av den andra perioden studsade pucken turligt via linjedomaren innan den några sekunder senare låg i kassen efter att Patrik Zackrisson petat in 2–3.

Inledningen på den tredje perioden var rätt hackig med många avblåsningar där inget av lagen riktigt fick till något tryck. Detta ändrades dock efter åtta och en halv minut när Färjestad fick in 3–3 när hemmalaget fick chansen att spela två powerplay i följd efter varandra. Efter detta var det rejält fram och tillbaka hela vägen fram till slutsignal med lägen åt båda håll, men inget avgörande kom under ordinarie tid och förlängning fick avsluta tillställningen. I 3 mot 3-spelet var det först Färjestad som var nära att ta bonuspoängen där Kaskisuo klev fram och räddade, vilket bäddade för ett blåvitt avgörande. Med ett långt byte i offensiv zon ordnade Carter Camper två poäng när han trampade fram och fastställde slutresultatet till 3–4 för en skön bortaseger.

På tisdag väntar hemmamatch i CHL mot Fribourg innan Oskarshamn kommer på besök till Tegera Arena på torsdag. Om du inte har säkrat din biljett till matcherna, passa på att göra det nu!

Arvid Yngvesson