Uddamålsförlust mot Djurgården
Publicerad: 2020-10-11
Damlaget
Leksands damer fick inte igång målproduktionen i dagens hemmamatch mot Djurgården. Gästerna kunde vinna med 1–0. – Vi gör en bra arbetsinsats, men vi får ut ett för litet resultat av vårt arbete, säger assisterande tränare Anton Bokull.

De blåvita damerna kom till dagens match med en tung förlust mot Linköping i benen. Fokus i dag låg därför på att komma ut med hög energi och redan från början ha ett ordentligt driv mot kassen.
– Vi lyckas inte riktigt med det. Vi skjuter bara 18 skott på mål, det är lite för dåligt, säger Anton Bokull efter matchen.

Djurgården gjorde enda målet

Så istället för revansch för gårdagens förlust kammade Djurgården hem samtliga tre poäng. Gästerna tog ledningen i mitten av andra perioden och det blev också matchens enda mål.
– De får ordentligt tryck på oss där i andra. Vi blir hela tiden satta under press, samtidigt som de klarar att snabbt vända spelet och ta tillbaka zonen.
Leksand saknade inte chanser och det klingade bland annat till i Djurgårdens ribba när Dominique Rüegg avlossade ett skott. Men den där rejäla forceringen kom lite för sent.
– Det är först i slutet när de får en utvisad som vi blir riktigt desperata. Då slänger vi in puckarna på mål som vi sagt att vi ska göra och det blir lite kalabalik där, men tyvärr får vi inte in den.
Vad tar ni med er från den här matchen?
– Det är ändå arbetsinsatsen. Vi visar hjärta, vi visar rätt inställning. Nu måste vi se hur vi ska få ut mer av det arbetet, för nu får vi inte rätt effekt. Vi får inte hänga upp oss på våra misstag, utan nu gäller det att lyfta laget och se hur vi kan förbättra spelet och få ut mer av varje situation.

Brynäs väntar på onsdag

På onsdag väntar en ny match. Det blir en tuff utmaning för det är serieledande Brynäs som står för motståndet.
– Det gäller att vi gör bättre ifrån oss än vad vi gjorde senast. När man spelar mot Brynäs gäller det att verkligen ha koll i egen zon, de är ofta alla fem spelare i anfallszon. Samtidig får vi inte ha för mycket fokus på dem, vi ska inte frångå vårt spel utan måste förlita oss på vårt grundspel.

Elisabet Wahl