Förlust i första kvartsfinalen
Publicerad: 2021-04-11
Det första slutspelsmötet mellan Leksand och Örebro slutade med en 1–6-förlust efter ett riktigt bottennapp.

Inledningen på matchen var jämn där båda lagen inledde lite trevande med en liten fördel i spelet till Örebro. Den första riktigt vassa målchansen hade dock Leksand när Fredrik Forsberg åkte till sig ett friläge där skottet tog rätt i magen för att strax därefter se bortalaget ta ledningen när sex minuter hade gått där Linus Öberg drog till med ett direktskott som gick via stolpen och in. Det dröjde sedan ett litet tag innan Leksand tog sig in i matchen, men med hjälp av två powerplay direkt efter varandra kom kvitteringen efter drygt 16 minuter. Peter Cehlaríks skott tog i sargen och rätt ut på Carter Ashtons klubba som bara hade att raka in 1–1 i ett öppet mål, vilket också var resultatet efter den första perioden.

33 sekunder in i mittenakten tog Örebro ledningen på nytt när ett backskott från Kristian Näkyvä letade sig in bakom en skymd Janne Juvonen. Efter 1–2-målet var det sedan bortalaget för hela slanten i den andra perioden där Leksand inte alls kom upp i nivå. Drygt tolv minuter in i perioden utökade Örebro till 1–3 på en spelvändning som också höll sig till pausvila efter att hemmalaget inte lyckats ta tillvara på ett numerärt överläge precis innan signalen ljöd.

Med ett tvåmålsunderläge var Leksand tvunga att få till en tidig reducering för att skaka liv i matchen, men istället så kunde Örebro göra ytterligare ett mål på en spelvändning när sex och en halv minut hade gått. Gästerna punkterade kort därefter tillställningen när 1–5 gjordes i tom kasse efter att Leksand chansade med att ta ut målvakten i ett tidigt skede av den tredje perioden. Det hände sedan inte mycket i slutet av matchen förrän Rodrigo Abols fastställde slutresultatet till 1–6 i powerplay som innebar en klar förlust i den första matchen.

Redan imorgon finns chans till revansch då pucken släpps 19:00 i Tegera Arena.

Arvid Yngvesson