"Tuff, bra och rolig start"
Publicerad: 2019-05-21
– Det känns riktigt kul att vara på plats. En av de saker som jag ser mest fram emot är att få spela med Leksandsfansen i ryggen, jag vet redan nu att det kommer att vara fantastiskt. Det säger nyförvärvet Fredrik Forsberg efter sina tre första veckor i Leksands IF.

22-årige Forsberg kommer ursprungligen från Stockholm, där han under junioråren bland annat var med och spelade hem två JSM-guld till Djurgården.
Till Leksand kom den snabba forwarden närmast från två säsonger i Almtuna, där han under den senaste säsongen svarade för 21 (12+9) poäng på 52 grundseriematcher.
– För egen del tycker jag att det var en ganska bra säsong, bättre än den innan. Jag spelade jämnare och känner personligen att jag utvecklades mycket. Att nu få den här chansen i Leksand och SHL är naturligtvis en stor utmaning, men också en grym chans chans att visa att jag håller på den här nivån, säger Forsberg, som redan tidigare i karriären har gjort 15 SHL-matcher, då i Djurgårdströjan.

Vad visste du om Leksands IF innan du blev en del av föreningen?

– Att den är en av Sveriges mest anrika föreningar och att fansen är något alldeles extra. Jag har ju spelat mot dem, eller vad man ska säga, och bara det har varit säsongens höjdpunkter. Jag ser fram emot att få kliva ut på isen och ha fansen på hemmaplan, säger Fredrik, som summerar sina första veckor i Leksand så här:
– Riktigt bra. Jag har kommit in bra i Leksand och i gruppen, och jag trivs jättebra. Jag har en hund, så vid sidan av träningarna har det blivit många fina vändor i skogen här. Det är så lugnt och skönt här. Inga tunnelbanor och inte så mycket annan trafik heller egentligen, det är jätteskönt och det passar mig bra.

Fredrik berättar att han kände David Rundqvist lite sedan tiden i Djurgården, men att det i övrigt är nya ansikten i gruppen.
– Eller det var det när jag kom hit i alla fall. Nu känns det redan som att vi alla känner varandra ganska bra.

Hur summerar du träningsstarten?

– Det har varit en tuff, bra och rolig start. Det har varit fullt upp och vi har kört på riktigt bra.

Delar av den gångna veckan tillbringade laget i Falun.
– Vi hade ett tredagars träningsläger med riktigt mycket träning. Både på måndagen och onsdagen körde vi fyra fyspass, med styrka och kondition, och på tisdagen fick vi testa på lite andra sporter, så det var ett riktigt roligt upplägg, berättar Fredrik, vars lag hade velodromcykling, MMA samt sprintpass på schemat.

Lagets bäste sprinter?

– Bra fråga… Oskar Lang låg först några gånger, men annars var det jämnt överlag, även i de andra sporterna. Det är egentligen samma sak på alla träningar vi har, att det känns väldigt jämnt. Den enda som kanske sticker ut lite är väl Martin Karlsson. Han är oftast först i löparspåret och är även en av de starkaste.

Och formen för egen del?

– Det känns bra, och jag är väldigt motivierad. Visst, på onsdag kväll efter dagarna i Falun hade man inte många krafter i kroppen, men efter lite vila och mat på torsdagen repade man sig ganska snabbt, säger Fredrik, som snart ska kliva in till tisdagens första träningspass.
Men först:
– Lite kaffe. Jag blir betydligt snällare och trevligare då.

LAGBYGGET

Elin Broman