Stark vändning av J18
Publicerad: 2018-11-04
J18
Veckans två hemmamatcher resulterade i fem poäng för LIF J18. – Vi är uppe i sju raka segrar nu, så det känns självklart riktigt bra, konstaterar forwarden Hampus Engman.

Mot Grums kopplade leksingarna ett tidigt grepp om matchen och ledde densamma med 3-0 efter en periods spel.
Gästerna kom dock igen målmässigt och i mitten av den tredje perioden var den blåvita ledningen endast ett mål (4-3).
– Inte så mycket att säga om den matchen. En bra match, men inte mer än så. Vi vann i alla fall och det är det som räknas, menar Hampus, vars lag vann med 5-3 till slut.

I söndagens toppmöte mot BIK Karlskoga var det istället gästerna som svarade för målen inledningsvis. I mitten av peroid nummer två ledde bortalaget nämligen med 4-1.
– Vi började dåligt… Det var som att vi satt kvar i omklädningsrummet i början av matchen och bjöd in Karlskoga lite väl enkelt, menar Hampus, vars lag dock svarade för en riktigt stark upphämtning i slutet av matchen.
– Man kan väl säga att vi växte in i matchen mer och mer. Vi började göra rätt saker, fick in mer trafik framför mål och såna grejer. Det gav resultat, förklarar Hampus, som var den som inledde upphämtningen med ett 2-4-mål i powerplay.
– Jag kom in lite sent från båset och tog mig in i mitten av banan. Sen fick jag pucken fint av Simon Hedlund och hängde dit den på vänstersidan, berättar målskytten, som fick se lagkamraten Isak Wallén bli målskytt en minut senare.

En kvittering signerad Eric Eljas, i slutet av period 3, tog så matchen till förlängning.
– Och där avgjorde vi med ett riktigt snyggt mål, där Jesper Kandergård lade pucken bakom ryggen till matchvinnaren Oscar Lundin. Riktigt härligt att vi kunde komma tillbaka och vinna som vi gjorde, säger Hampus, som väljer att lyfta fram kedjekompisen Oskar Klaar som matchens lirare.
– Han utsågs till det efter matchen och jag kan bara hålla med. Han jobbar, sliter och smäller på, och gör väldigt många bra saker för oss, även om han kanske inte syntes i målprotokollet just idag. Han förtjänar verkligen utmärkelsen.

Nästa match för LIF J18 spelas torsdagen den 15 november. Då väntar derby i Mora.

Elin Broman