Åman om Växjömatchen och NHL-draften
Publicerad: 2020-10-08
Nydraftade Nils Åman fick tyvärr se sitt Leksand spela en rätt seg match mot gästande Växjö. – Det handlar om att vinna och gör man inte det är det inte bra nog, säger den unge centern efteråt.

Nils tycker att laget stundtals spelade hyfsat men att det inte alls räckte till ikväll.
– Jag vet inte hur jag ska förklara det, men det är inte tillräckligt i alla fall, säger tjugoåringen besviket.
Trots flera möjligheter i powerplay blev det inget mål framåt.
– Vi har hyfsat spel men inte fått in någon puck än, säger Nils som leder Leksands andra powerplayformation.
Han ler lite åt att han inte fått så jättemycket tid i spelformen eftersom förstalinan varit så otroligt bra hittills.
– Det är helt rätt att de spelar mer!
Janne Juvonen kämpade hårt i Leksands kasse, men när laget inte gjorde mål framåt hjälpte det inte.
– Vi måste spela enklare och lite rakare. Och inte slarva, säger Nils om vad som behöver förbättras inför nästa match.

Vald av NHL

Vi lämnar förlusten mot Växjö och koncentrerar oss på nattens NHL-draft. Nils blev vald som nummer 167 av alla i sin årskull. Var det spännande att vänta?
– Jag satt uppe ett tag, men sen la jag mig eftersom vi hade match idag. Min agent ringde och väckte mig och berättade att jag blivit vald av Colorado Avalanche, säger Nils lugnt.
Han hade ingen aning om att det skulle bli just Colorado.
– Jag har pratat med några olika lag, men man vet inte vilket det blir eller om man blir draftad överhuvudtaget, berättar Nils som tycker att klubben känns stabil och bra.

Heineman till Florida Panthers

Nils kedjekompis Emil Heineman blev vald som nummer 43 av Florida Panthers. Han och Nils har inte hunnit fira något än, men leksandsif.se hoppas såklart att killarna hinner med det en matchfri dag. Nils är stolt över Emils framgång och han håller med om att det är stort att två kedjekompisar draftas samtidigt. De båda har spelat ihop även i J20 och är bra kompisar.
– Jag är hur glad som helst för hans skull, säger Nils varmt.

Till sist, hörde du att Masarna tog SM-guld ikväll?
– Nä, det visste jag inte. Va kul att de vann! Det är länge sen sist, säger Avestafödde Nils som sen erkänner att han aldrig sett en Speedwaymatch i hela sitt liv.

Katharina Dalmalm