J20 tog andra raka
Publicerad: 2020-09-28
J20
Efter två matcher i J20 – Nationell Norra, är Leksand fortfarande obesegrat. Tidigt på helgen bärgades säsongens andra seger då Brynäs IF besegrades med 4-0. Leksands förste målskytt för kvällen, Arvid Eljas är nöjd med lagets presentation. -Jag tycker vi hade en riktigt bra träningsvecka förra veckan som avslutades med en seger mot Brynäs. Jag tycker vi visar vägen redan i den första perioden där vi tar en tidig ledning.

Kan du utveckla det där med bra träningsvecka?
-Vi har pratat om att ha en hög intensitet på träningarna och en hög tävlingsnivå. Det ska vara bra passningskvalité och så vidare, fast än det är träning. Så när vi kommer till match ska det nästan kännas lättare än på träning. Det tycker jag vi lyckades med förra veckan, vi hade väldigt bra träningar.

Leksands J20, inledde matchen med att göra mål redan efter två minuter då den nyss nämnde Arvid Eljas hittade nätet. Den första perioden vann man med 2-0 för att senare utöka med ett mål i både andra och tredje perioden. I målet spelade Razmus Stenström stabilt och fick också hålla nollan. Kedjan med just Arvid Eljas, hans bror Eric och Erik Hedlund har varit en väldigt stark konstellation poängmässigt i början av serien.
-Det har känt bra. Jag har fått mycket istid och chansen att spela med både J20 och J18. Kul att vi också fått utdelning poängmässigt i vår kedja.

Hur är det att spela med brorsan?
-Det är kul, vi har spelat tillsammans sen vi var väldigt unga. Det är kul som jag nämnde att det gett utdelning poängmässigt nu också. Sammarbetet har funkat väldigt bra mellan oss och Erik Hedlund.

Som nämnt har Leksand inlett säsongen på ett starkt sätt efter en lite svajig försäsong. Seger i premiären borta mot Västerås IK med 2-5 och nu senast alltså vinst mot Brynäs med 4-0. Arvid väljer att trycka på kollektivet när han får chans att förklara vad för typ av lag Leksands J20 är i år.
-Vi har inte seriens största stjärnor men jag tycker vi har kommit ihop väldigt bra som grupp. Vi känns som ett starkt kollektiv.

- Brorsan avgör

Så snart som på tisdag kväll spelar Leksands J20 sin nästa match och då väntar inga mindre än Mora IK i Tegera Arena. Ett lag som man mötte två gånger på försäsongen. Där slutade det med en vinst och en förlust.
-Det är ett tufft lag som spelar hårt. Jag tycker dock vi besitter högre spelskicklighet, kommer vi bara upp på den nivån vi kan vara på så ska vi ha bra chans att ta tre poäng.

Vem avgör imorgon då?
-Brorsan.

Är det för att sätta press på honom eller?
-Haha, nej jag har bara feeling för att han stänker dit en.

Per Gerdin