Tre poäng mot SSK
Publicerad: 2017-12-15
Två hemmasegrar på tre dagar. Under fredagskvällen besegrades Södertälje med 3-2 hemma i Tegera arena.

Leksingarna fick med sig en rättvis 2-0-ledning inför period nummer två. Detta efter att Emil Bemström och Patrik Norén skickat pucken i varsitt kryss. Leksand hade det mesta av anfallsspelet i den första perioden, och fick till flera långa anfall.
Gästerna fick mestadels ägna sig åt försvarsspel, men hade exempelvis ett friläge i slutet av perioden. Jonas Arntzen hindrade dock Lucas Carlssons skott från att hitta nätet den gången.

Carlsson tog dock en snabb revansch, och satte reduceringspucken 31 sekunder in i period nummer 2.
I mitten av perioden satte Leksand 3-1 genom Isac Skedung, som tidigare i matchen missat ett friläge i boxplay. Målet föregicks av ett skott signerat Johan Porsberger. Både Anton Karlsson och Isac Skedung höll sig framme på returen, men det var alltså Skedung som blev målskytt denna gång.
Perioden bjöd i övrigt på en del utvisningar, men inget av lagen hittade rätt i powerplay.

Södertälje reducerade i mitten av den tredje perioden och därefter bjöds på ganska öppna lägen åt båda håll.
Leksand skapade ett bra tryck i SSK-zonen, och exempelvis Mattias Ritola och Olle Alsing var nära ett mål.
Med en minut kvar av perioden plockade gästerna ut målvakten, men några fler mål blev det inte för något av lagen.
Blåvit seger med 3-2, efter framförallt en väldigt bra första period.

På måndag väntar bortamatch mot Björklöven.

Leksands IF