Uttåg ur CHL efter oavgjort resultat
Publicerad: 2021-12-14
En bra insats i det andra mötet med Frölunda slutade med ett 3–3-resultat, vilket tyvärr inte räckte för ett avancemang för Leksand och äventyret i CHL tog därmed stopp i kvartsfinalen.

Det var en mycket intensiv inledning på returmötet från Leksands sida. Bortalaget kom ut med en härlig intensitet och det syntes att man verkligen gick för att snabbt komma ikapp. Knappt sju minuter in i matchen gjordes också ledningsmålet när ett skott från Matt Caito styrdes in av Mikael Ruohomaa från strax framför kassen, men därefter jämnades spelet ut när Frölunda satte fart. Axel Brage räddade bland annat ett friläge innan han senare tvingades kapitulera när hemmalaget hade en man mer på isen. Med tre minuter kvar av den första perioden kvitterade Ryan Lasch efter att lite turligt ha fått pucken till sig innan han med enkelhet kunde lägga in den i ett öppet mål. 1–1 var därmed resultatet efter 20 minuter och underläget var fortsatt tre mål att hämta ikapp för Leksand.

Även i den andra perioden inledde det blåvita laget på ett bra sätt där ett tidigt boxplay klarades av, och med detta i ryggen kunde Leksand återta kommandot efter sju minuters spel när Frölunda hade en avvaktande utvisning. Pucken gick som på ett koppel i offensiv zon innan Patrik Norén kunde smaska dit 1–2 från slottet som vilken forward som helst. Hemmalaget kunde dock kvittera på nytt efter att 15 minuter hade passerat av mittenakten när Max Friberg tog tillvara på ett misstag i Leksands powerplay och fint gjorde 2–2 på ett friläge. I slutskedet av perioden chansade sedan Leksand med att ta ut målvakten och spela 6 mot 4 vid ett nytt numerärt överläge, men trots fint spel och två jättechanser från Carter Ashton ville inte pucken in och det oavgjorda resultatet (7–4 totalt) höll sig därmed till pausvila.

Den tredje perioden startade med att Leksand fick reda ut ytterligare ett numerärt underläge där Frölunda bara var någon centimeter från att punktera tillställningen med ett klockrent skott i stolpen. Istället för ett hemmamål återtog gästerna ledningen för tredje gången under kvällen kort därefter när Martin Karlsson och Nils Åman kom i en spelvändning där den sistnämnde stänkte dit 2–3. Med drygt sex minuter kvar av ordinarie tid såg kvartsfinalen sedan ut att vara avgjord när Frölunda hade en puck bakom Axel Brage, men efter videogranskning dömdes det bort och det var därmed fortfarande allt att spela för hela vägen in. Efter detta hade Leksand flertalet vassa chanser att få in ännu en puck och skapa rejäl nerv i slutet. Tråkigt nog blev det inget sådant, och istället kunde Frölunda fastställa slutresultatet till 3-–3 med tre sekunder kvar och totalresultatet blev därmed 8–5.

Nu väntar ett välkommet uppehåll innan SHL är åter den 26:e december när Timrå står för motståndet på bortaplan.

Arvid Yngvesson