Ny utmaning för Mattias Karlsson
Publicerad: 2018-06-26
– Visst, att gå från SHL till HockeyAllsvenskan är väl egentligen att gå ner en nivå, men jag tycker inte att man behöver se det som något negativt. Jag var på jakt efter en ny utmaning, och när jag fick chansen att vara en del av det lag som ska försöka ta Leksands IF tillbaka till högsta serien, var det inte mycket att fundera på.

Det säger den 33-årige backen Mattias Karlsson, en spelare med SHL-rutin från klubbar som Brynäs, Färjestad, Timrå, HV71 och nu senast två säsonger i Karlskrona.
– De två senaste säsongerna har varit väldigt… olika. Första säsongen i Karlskrona var riktigt rolig och det gick bättre för oss än vad någon hade kunnat tro. Jag vet att vi förlorade mot Västervik med 0-7 på försäsongen, men sen när serien drog igång flöt allt bara på, och efter ett tag ledde vi serien. Det var en riktigt rolig säsong, menar Mattias, som säsongen därpå - alltså den gångna säsongen - istället fick vara med om en degradering till HockeyAllsvenskan.
– En tung säsong, på alla sätt. Vi låg i botten av tabellen i princip hela säsongen, och det var ett väldigt tufft år helt enkelt. Därför känns det nog extra skönt att få den här nystarten nu i Leksand. Jag har verkligen sett fram emot en ny utmaning, och känner mig väldigt inspirerad för en ny säsong.

Själva flytten till Leksand har dock inte riktigt ägt rum än. – Jag och familjen har inte fått tag på något hus än, men jag hoppas verkligen att den biten faller på plats snart. Jag och min fru har tre barn, så helst vill vi ju ha ett hyfsat stort hus, men det har varit svårt att få tag på det faktiskt, menar Mattias, som denna vecka bor på Leksand Strand tillsammans med resten av familjen. – Äldste sonen går på hockeyskolan denna vecka, så det blev nästan lite av en semestervecka för oss, hela familjen, fortsätter Mattias, och berättar att det för honom är självklart att hela familjen bor tillsammans och delar vardagen med varandra.
– Jag skulle aldrig mer spela någonstans dit familjen inte kan eller vill följa med. När jag spelade i KHL (2015/2016) var jag i Ryssland ensam, medan familjen stannade hemma i Sverige… så vill vi inte ha det igen. Ingen av oss mådde bra av det, vi är helt enkelt en familj som vill göra saker tillsammans. Och att vara borta från sina barn, att missa ett år av deras utveckling… jag kan inte förstå hur något skulle kunna vara värt det.

Med tre barn finns det en del att pyssla med vid sidan av isen antar jag?

– Så är det, man hinner inte så mycket mer än hockeyn och familjen. Men samtidigt ser jag det inte som att jag "offrar" något, det är hockey jag vill spela och det är med familjen jag vill vara, förklarar Mattias, vars söner verkar ärva hockeyintresset.
– Två av tre spelar än så länge, men den yngsta är bara ett och ett halvt än, så där har det inte riktigt varit läge än.

Vad visste du om Leksands IF innan du skrev på?

– Jag är inte den som kan namnen på alla profiler genom klubbens historia, men självklart vet jag att Leksand är en anrik klubb och en stor del av Sveriges hockeyhistoria. Jag vet också, från de säsonger jag har spelat i HockeyAllsvenskan tidigare och mött Leksand, att de har några av landets bästa fans. Jag vet att det kommer att bli drag på läktarna i höst och jag ser verkligen fram emot det!

Hur har första träningstiden med laget varit?

– Jag trivs jättebra! Vi har en bra grupp och bra fart på träningarna. Det känns som att vi har hittat en bra mix mellan Tommy Fredriksson, som är väldigt rutinerad, och Jesper Gillerås, som kommer in med lite mer nya idéer. De kompletterar varandra på ett bra sätt och det känns som att vi får ut mycket av träningen.

Mattias och laget tränar på nästan två veckor till innan fyra veckors ledigt/egen träning väntar.

Hur tillbringar du semestern?

– Vi ska på ett bröllop i Gävle, men utöver det hinner vi nog inte så mycket mer än att flytta. Vi har ett helt hus att packa ner, och sen hoppas vi ju att vi får packa upp det någonstans också, haha.
– Det har blivit en del flyttar genom åren, och vi har nog varje gång på ett sätt hoppats att det ska vara den sista. Så har det inte blivit än, men vem vet nu… Jag har skrivit på för två säsonger här i Leksand och efter det får vi se vad som händer. Som det känns nu skulle jag inte ha något emot att avsluta karriären i Leksand!

elbn01 Elin Broman