Ashton inför Rögle hemma
Publicerad: 2021-09-15
– Premiären var inte godkänd. Vi kommer att höja oss rejält till torsdagens match. Det säger den kanadensiske forwarden Carter Ashton inför mötet med Rögle.

Premiären hemma mot Malmö resulterade som bekant i en uddamålsförlust. Carter Ashton blev målskytt i den matchen, men utöver det är han varken nöjd med sin egen eller lagets insats.
– Vi kom inte alls upp i samma nivå som vi har hållit i CHL-matcherna. Framförallt tycker jag att vi borde ha startat matchen bättre, och varit mer hungriga när pucken släpptes.

Hur stor var skillnaden mellan CHL- och SHL-motstånd?
– Ganska stor skulle jag säga, jag tycker absolut att SHL ligger en nivå högre upp. I SHL hålls ett högre tempo och det känns som att spelarna jobbar hårdare och tävlar mer. Vi kan absolut mer än vad vi visade i matchen mot Malmö, och det måste vi plocka fram nu, lovar Ashton inför torsdagens hemmamatch mot Rögle.
Ett Rögle som bortaslog Örebro med 3-2 i premiäromgången av SHL.
– Vi ska göra allt vi kan för att Rögle ska få en tuff kväll i Tegera Arena. Vårt mål är att vara ett väldigt jobbigt lag att möta. Vi har mycket fint att bygga vidare från spelet i CHL, så vi får försöka glömma premiären lite och hitta tillbaka till vårt CHL-spel igen.

Vad gör er till ett jobbigt lag?
– Att vi har fyra riktigt bra kedjor som alla jobbar otroligt hårt. Vår arbetsinsats är många gånger nyckeln till segern.

30-årige Ashton gör sin andra säsong i Leksands IF, sin första från start. Han berättar att han trivs med "lugnet på landet" och att han ser fram emot att få spela inför fullsatta läktare.
– Jag har ju förstått att Leksandsfansen är något alldeles extra, och ser verkligen fram emot när jag för första gången får uppleva att spela inför hemmafansen i en fullsatt arena. Bara i lördags, med omkring 2000 på läktaren, kändes det ju som att man var i en jättestor fullsatt arena. Det ska bli häftigt att se vilken energi man får när den är fullsatt på riktigt.

Elin Broman