Förlust även i kvartsfinal 2
Publicerad: 2019-02-16
Damlaget
Bättre spel än i onsdag, men målskyttet kom inte igång ordentligt i dag heller. Nu leder HV71 med 2–0 i kvartsfinalserien. – Det är tungt när puckarna inte går in, så nu är det vinna eller försvinna som gäller, säger lagkapten Elin Lundberg.

Nej, det blev inte någon seger för Leksands damer ikväll, utan hemmalaget vann till slut med 3–1. Hastigt – och verkligen inte särskilt lustigt – står det nu 2–0 till smålänningarna i den här kvartsfinalserien.
– Jag tycker vi spelade bättre än senast, vi hade mer fart. Och vi skapar mycket lägen, men det är det där sista som inte funkar, sa en besviken Elin Lundberg efter matchen.
Hon får medhåll i sin matchanalys av tränare Uffe Hedberg.
– Vi har många chanser, men vi sätter dem inte. Och tyvärr räcker det ju inte att bara göra ett mål i en sådan här match, man måste göra fler för att vinna.

HV71 släppte inte ledningen

Leksands enda mål för kvällen kom precis innan första perioden tog slut och innebar kvittering fram till 1–1. Med tanke på hur stor psykologisk betydelse mål som görs precis innan periodpaus kan få, var det nog många som trodde att Leksand skulle bli bättre på att förvalta sina chanser i den andra perioden.
Men så blev det inte. Istället var det HV71 som gick fram till 2–1, en ledning man sedan inte släppte taget om.
– Vi hade ju sådana chanser där på slutet när vi tagit ut målvakten. Hanna Lindqvist hade öppet mål, men deras målvakt Alba Gonzalo gör en fotbollsräddning. Det finns inte på kartan att hon ska ta den, men det gör hon.
I och med förlusten är nu Leksand piskade att vinna kvartsfinal nummer tre, som spelas redan i morgon söndag. Annars är säsongen över. Elin Lundberg hoppas att hon och de andra fortsätter hålla farten i spelet uppe, men efterlyser fler skott.
– Ja, jag tror vi måste våga skjuta mer även i obekväma situationer. Sedan måste vi gå mer på mål och försöka ta returerna.

Tror på vinst

Det tuffa läget till trots är Uffe Hedberg optimistisk och avslappnad inför morgondagens match.
– Det är klart vi har kniven mot strupen, men jag känner mig fortfarande lugn. Fortsätter vi att spela som vi gjorde i dag kommer vi att vinna. Jag kan inte se något annat. I normala fall förlorar vi inte en sedan här match och jag tror inte HV71 kan stå emot i längden. Så jag tror vi vänder på steken och vinner med 3–1 i morgon!

Elisabet Wahl