Calle om segern i Malmö
Publicerad: 2021-01-09
Det var målsnålt länge i Malmö Arena. Med bara minuten kvar av matchen ordnar Leksand tre poäng. – När vi fick chans i powerplay kände jag att ”nu händer det!”, säger backen Calle Själin.

Två storspelande målvakter i Malmörs Oscar Alsenfelt och Leksands Janne Juvonen gjorde alltså att det var mållöst nästan hela matchen.
– De är starka i egen zon och det är svårt att komma in på mål. Men det var bara att fortsätta gnugga, tycker Calle.
Och Leksands taktik skulle fungera. Efter knappt två rätt jämna perioder blir det mer och mer Dalarna.
– Vi har bra tryck i slutet av andra och hela tredje, men får inte in pucken, säger den unge backen.

Vad säger du om ert försvarsspel?
– Första tjugo slänger vi lite puckar och är inte tillräckligt noga. Där får Malmö chansen att snurra en del i vår zon. Men sen blir det mycket bättre, säger Calle som tycker att laget gjorde en stabil och bra bortamatch.

Nära förlängning

I slutet av tredje perioden väntade nog de flesta på en förlängning. Malmös Emil Sylvegård river ner Jonas Fransson. Det blir lite diskussion om utvisningen efteråt.
– Jag ser inga reprisbilder, men från min vinkel är det en tvåa. Fransson är klart före honom, säger Calle.
Han får sen se Marek Hrivík skjuta 1-0. Troligen tog pucken på Carter Ashton som gjorde ett stort jobb med att skymma Malmös målvakt.
– Jag var, som sagt, rätt säker på att det skulle bli mål, säger Calle.

Viktigast med poängen

Det var kanske inte den roligaste matchen att titta på, men tre poäng är det viktigaste.
– Ja, det var inte jättemycket som hände. Men det är starkt av oss att kunna vinna en sån här match. Det är en styrka i sig. Att vi inte blir desperata och chansar utan håller tätt och håller ihop laget, säger Calle.
Han skrattar åt att Janne Juvonen till Cmore sagt att lagkompisarna gärna kunde ha gjort mål tidigare.
– Ja, han sa det till oss också. Janne var väldigt bra idag, säger Calle.

Backpar med Matt Caito

Calle bildar backpar med Matt Caito och de har gjort många matcher ihop nu.
– Han lär mig mycket. Och vi pratar hela tiden, säger Calle som den här säsongen varit given i startuppställningen.
Förra året blev det bara 13 matcher i SHL så det här måste kännas bra mycket bättre?
– Det är skönt att känna förtroendet. Så ja, det är en trygghet. Och det innebär att jag vågar göra mer. Att jag inte funderar så mycket, utan bara kör och då blir det så att man spelar som bäst, säger tjugoettåringen.
Vi har i höst sett en Calle Själin som skjuter mycket från blålinjen. Ett hot mot det flesta lag.
– Jo, fast det har bara blivit ett mål. Jag måste hitta luckorna bättre, säger Calle självkritiskt.
I ärlighetens namn, har Calle inte haft maximal tur. En del av skotten har tagit på medspelare och in i mål. Och några mål har blivit bortdömda. Calle vet ändå att han ska fortsätta att skjuta eftersom det lönar sig i längden.
– Det gäller att få in pucken i ytan framför mål. Ibland ska man bara slänga in den i röran där, säger Calle med ett brett leende.

Katharina Dalmalm