Haukeland höll nollan
Publicerad: 2016-11-27
Intervju
Leksands målvakt Henrik Haukeland höll nollan när Malmö var på besök. Hundraprocentiga Henrik tackar försvaret och stolparna för att tabellfyran inte lyckades göra mål på 65 minuter. – Vi gjorde dem dåliga och nötte ner dem.

I söndagens möte med Malmö var Henrik tillbaka i målet efter ett antal matcher där kollegan Atte Engren storspelat. Henrik var glad över chansen att få spela igen.

– Det var ett tag sen sist. Och kul att få vinna. Det var också ett tag sedan.

Fick du bättre hjälp av försvaret ikväll än under tidigare matcher?

– Nä, jag fick bra stöd de senaste fem matcherna jag stod men då blev det en del uddamålsförluster. Idag har jag marginalerna med mig. Skott som tog stolpe ut istället för stolpe in.

Rätt lugnt

Malmö hade en del bra lägen att göra mål, särskilt i första perioden. Men Henrik menar att det var lugnt.

– Våra backar hanterar spelet i egen zon bra. De har varit ifrågasatta tidigare men de tio senaste matcherna har de varit kanon.

Henrik Blev utsedd till Matchens lirare och han fick även mashatten som visar att lagkompisarna uppskattade hans insats.

– De kunde valt vem som helst till utmärkelserna idag, men det är kul att få dem, säger Henrik som menar att det är lite mer prestige att få hatten.

Henrik fick hjälp av Patrik Norén som täckte många skott. Och Markus Lauridsen räddade en puck på mållinjen där Henrik var överspelad.

Stabilt försvar

Backen Markus Lauridsen var en av alla spelare som gjorde en mycket stabil insats i söndagseftermiddagens match. Han tycker att nyckeln är ett bra samarbete mellan forwards, backar och målvakt. Och han vet varför det ser så mycket bättre ut nu än tidigare på säsongen.

– Vi ligger mer rätt i banan och vi utvecklas varje dag.

Själv spelade Markus med AIK i Hockeyallsvenskan förra säsongen och visst har det varit en omställning att spela i högsta ligan för fösta gången.

– SHL är en mycket bättre liga. Du måste vara vaken hela tiden. Somnar du till en sekund smäller det.

Markus tycker att Malmö är ett bra lag, men att Leksand försvarar sig bra i boxplay.

– Vi stänger ner dem trots att de har ett mycket bra powerplay, säger han nöjt.

Straffar avgjorde

Det blev inga mål under ordinarie tid och till slut blev det straffar som fick avgöra. Johan Porsberger satte den avgörande pucken och han hälsar att det var skönt att se pucken gå in. Och Henrik kunde sen avgöra genom att rädda. Var han nervös innan han klev ut på isen?

– Nä, jag har inte så mycket att förlora. Det gäller att inte göra första draget utan vänta ut straffskytten. Så det är kul med straffar. Varför? För att man har chans att bli hjälte, säger Henrik och ler stort.

Katharina Dalmalm