Första nollan gav tre poäng
Publicerad: 2019-02-24
Två mål framåt och första nollan för säsongen ledde till tre poäng borta mot Vita Hästen.

Matchen började rätt trevande och det tog ett tag för Leksand att få fart på spelet. Första riktigt vassa målchansen stod Jesper Ollas för, men skottet tog i stolpen innan pucken landade bakom Vita Hästens målvakt för blockering. Ledningsmålet kom istället med fyra minuter kvar av första perioden när Marcus Karlberg höll sig framme och enkelt kunde lägga in en retur i öppet mål.

Andra periodens inledning var fram och tillbaka med mycket slarv och flerpass från båda håll, vilket Roger Melin uppfattade och tog timeout efter nio minuter. Trots det fortsatte mellanakten att vara avslagen, och det var först i periodens avslutande minuter som Leksand kunde skapa tryck och sånär få in pucken, men 0-1 höll sig till pausvila.

Tredje perioden var inte av speciellt högt underhållningsvärde då Leksand kontrollerade spelet och bevakade ledningen. Vita Hästen tilläts inte skapa mycket av farligt värde, och med tjugo sekunder kvar av matchen satte David Rundqvist spiken i kistan genom att göra 0-2 i tom kasse. I och med kvällens seger höll också Axel Brage första nollan för säsongen.

Nu på onsdag väntar AIK hemma i Tegera Arena, köp din biljett nu!

Arvid Yngvesson