3-0-seger mot regerande mästaren
Publicerad: 2017-09-24
Damlaget
– En riktigt stark laginsats. Vi krigade på bra. Det säger målvakten Julia Åberg efter söndagens 3-0-seger mot regerande mästaren Djurgården.

Leksand, som under lördagen var ytterst nära att ta poäng även av topptippade Linköping, fick en bra start i söndagsmatchen, då Ilze Bicevska satte matchens första mål efter knappt nio minuters spel.
– Vi var egentligen ganska tillbakapressade i den första perioden, men Ilze satte pucken säkert på en kontring, så det var så klart skönt att ha den ledningen med sig inför andra, menar Julia, vars lag genom Emelie Berlin utökade den blåvita ledningen i slutet av period nummer två.

Hur såg matchbilden ut då?

– Djurgården hade det mesta av puckinnehavet under egentligen hela matchen, de hade fler skott och lite bättre press. Men jag tycker verkligen att vi krigade på bra och gav allt. Dessutom var vi mer effektiva i dag.

Hemmalaget fick chansen i powerplay två gånger i den tredje perioden, och tog även ut målvakten med två minuter kvar, men någon puck förbi Julia Åberg fick man inte. Istället kunde Emma Lind fastställa slutresultatet 0-3 (och alltså blåvit seger med 3-0) i öppen kasse.
– Det var lite svettigt där ett tag, men det redde ut sig, säger Julia, vars lag förlorade skotten i matchen med 19-37.

Du hade en del att göra?

– Ja… det hade jag ju, men i dag hade jag bra hjälp av både laget och stolparna, haha.

3-0 mot regerande mästaren, hur skönt var det?

– Väldigt skönt! Jag tror att vi var många som var väldigt sugna på match efter gårdagen (lördagen), då vi ju var så nära att ta poäng av Linköping med. Vi ville alla ha revansch och det var verkligen ett styrkebevis av oss att komma tillbaka och vinna den här matchen istället, menar Julia, som representerade just Djurgården under delar av säsongen 2015/2016.
– Och större delen av det laget är intakt sedan dess, så för mig var det kanske en lite extra skön seger. Dessutom var det skönt för flera av tjejerna i mitt lag nu, som åkte ut lite snöpligt mot Djurgården i slutspelet förra säsongen. Det var en härlig seger helt enkelt.

Bäst i dag?

– Jag tycker att alla gjorde en bra match, men Maja Nyhlén-Persson gjorde det jäkligt bra. Hon spelade jättesäkert och tog rätt beslut hela tiden, avslutar Julia, innan hon och resten av segerlaget bussar hem mot Leksand igen.
– Vi är nog många som kommer att sova gott på bussen nu!

Vem somnar först?

– Iveta! Hon har nog redan somnat. Jag tror nog aldrig att jag har sett henne vaken på en buss faktiskt.

Elin Broman