Lundqvist om matchen mot Växjö
Publicerad: 2020-12-10
Nog hade laget förtjänat poäng efter den fina insatsen i Växjö. Hemmalaget tog sin tionde raka seger i Vida Arena och Leksands unge back Alexander Lundqvist är rejält besviken efteråt. – Vi spelar bra och vi kämpar bra!

Efter en match där både Leksand och Växjö haft ledningen stod det länge 3-3. Sen saboterade Växjö tillställningen med ett sent 4-3. Återigen visade smålänningarna hur starka de är på hemmaplan.
– Vi kan inte komma hit och tänka på det. Kanske mer hoppas på att de slappnar av för mycket, säger Alexander.
Och efter Leksands mycket fina matchinledning såg det nästan ut som att han hade rätt. Fjärdekedjan gjorde återigen en strålande match och Fredrik Forsberg satte 1–0 tidigt.
– I den här matchen är det många som gör jobbet. Som kanske inte alltid syns i statistiken. Vi spelade så pass bra att vi borde fått med oss någon poäng, tycker Alexander om laginsatsen.

Fler skador

Alexander inledde matchen som sjundeback. I andra perioden fick backen Calle Själin utgå efter en olycklig smäll. En dubbel olycka i och med att laget redan saknar många ordinarie försvare. I förra matchen var det Mattias Göransson som fick kliva.
– Jag vill ju inte att någon ska bli skadad. Jag lider verkligen med dom och håller tummarna för att det gick bra med Calle, säger Alexander.
Skadorna innebar mer istid för nittonåringen, som skötte sig med den äran.
– Jag blev lite seg i benen. Det är alltid lite svårare att hoppa in mitt i en match, säger Alexander som ändå tycker att det gick helt okej.

Utlånad till Hockeyallsvenskan

Som ung junior hade Alexander svårt att ta en ordinarie plats under säsongsstarten. Så han blev utlånad till Mora.
– Leksand frågade vad jag tyckte om att spela där. Att få spela seniorhockey. Jag tyckte det var det bästa för min utveckling. Ett sätt att få erfarenhet och ta nästa kliv, säger Alexander klokt.
Tanken var att det skulle bli två matcher med eventuell förlängning. Nu stannade det på en.
– Sen kom det in covid och Mora stängde ner. Efter tre negativa tester i rad fick jag komma tillbaka och träna med Leksand.

Värdefullt få hålla igång

J20 har stängt ner det mesta så Alexander är tacksam för möjligheten att få både träna och spela med herrlaget.
– Det är värdefullt att få hålla igång. Så många juniorer har drabbats av det här. Jag hoppas att allt blir som vanligt snart.

Hur är det att vara på bortaturné med det här laget?
– Jag får se lite nya städer, säger Alexander glatt. Han gillar att det inte varit så långa bussresor hittills.
– I J20 kunde det vara upp mot 12 timmar ibland, säger Alexander och berättar att laget stannar i Växjö och sen flyger upp till Skellefteå för nästa bortamatch på lördag.

Vem delar du rum med på resan?
– Jag tror det blir med Mackan nu när han är här, säger Alexander och syftar på att Marcus Karlberg, som är utlånad till Vita Hästen, men nu atillbaka för några matcher.

Har du saknat Marcus?
– Vi har en del surr att ta igen. För ja, det stämmer som du säger: Han är glad, positiv och pratar mycket, säger Alexander med ett skratt.

Katharina Dalmalm