Ritola om Brynäsmatchen
Publicerad: 2017-03-09
Intervju
Seriens sista match blev en betydelselös match mot Brynäs. Trots förlusten var det bra stämning i Tegera. Och spelet var flera klasser vassare än mot Djurgården i tisdags. – Vi höll ihop laget bättre idag, säger Leksands forward Mattias Ritola efteråt.

De två senaste matcherna har Mattias spelat med János Hári och Johan Porsberger. Och Mattias gillar sina nya kedjekompisar.
– Det var bedrövligt i matchen mot Djurgården men idag kändes det mycket bättre. Vi hade flera bra lägen.
Ett av lägena resulterade i Leksands reducering till 1-2. Backen Markus Lauridsen har pucken vid målet och passar Ritola. Det är Johan Porsberger som gör målet till slut.
– Jag kunde inte bestämma mig för om jag skulle passa Porse eller skjuta men så sköt jag på honom, säger Mattias med ett brett leende.

Viktigt mål

Det blev inga fler kassar från kedjan men det var ändå ett viktigt mål. Ett mål som var mer kämpa-framför-målburen än spelmässigt vackert.
– Vi måste bli bättre på att peta in de där puckarna för då öppnar det upp sig, förklarar Mattias.

Sista seriematchen

Matias får sammanfatta lagets säsong och han är mycket imponerad av vad Leksand åstadkommit under året.
– Det har varit upp och ner. Men tänk på de första 15 matchernas förluster och så fram till dagens match. Det är fantastiskt hur grabbarna utvecklats! Trots att de fick så mycket stryk i början så ställer man inte bara upp i mittzon och tittar på. Vi försöker spela ett eget spel och det kommer att vara bra att ha med sig in i kvalspelet, säger Mattias.

Vem tycker du har utvecklats mest i laget?

– Oj, det var en svår fråga. Jag svarar nog Patrik Norén. Han spelar stabilt och gör sällan en dålig match, menar Mattias som är imponerad av att Patrik och de andra klarar sig så bra i SHL trots att det är första säsongen för större delen av laget.

Kvalet närmar sig

Trots förlusten var matchen mot Brynäs alltså ett steg i rätt riktning och Mattias tycker att det fanns mycket att ta med sig från torsdagskvällen.
– Vi var bättre i egen zon och när vi sluter oss samman som grupp så blir det bra.

Känns det nervöst inför kvalet?

– Helt ärligt så var det nervöst innan den här matchen, men efteråt nej!

Hårt bevakad

Mattias tycker att den egna Leksandsäsongen också varit upp och ner. I många av matcherna har motståndarna gått in för att stänga ner Mattias kedja. Kommer han få mer utrymme i ett kval?
– Om de fokuserar på mig har jag två bra kedjekompisar som de får se upp med, säger Mattias glatt.
Det är tydligt att Mattias trivs med att vara leksing trots att det väntar tuffa matcher mot Mora om knappt två veckor.
– Det är fantastiskt att vara hemma och spela för min klubb. Så nu ska vi bara dänga dit Mora, säger han bestämt.
Visst vet han att det kommer bli tuffa matcher. Att det nog inte blir att "bara".
– De är ett bra lag men det finns en jäkla vilja i vårt gäng!

Katharina Dalmalm