Härlig seger i Linköping
Publicerad: 2019-01-16
Damlaget
Ett mål framåt och 42 räddade skott gjorde att Leksand vann onsdagskvällens bortamatch mot tabelltrean Linköping med 1-0. – Det var jättekul... och jättesvettigt, summerar den storspelande målvakten Julia Åberg.

…som alltså räddade 42 av 42 skott!
– Ja, det gick bra faktiskt, riktigt kul att känna att man börjar hitta formen. Men jag hade absolut inte kunnat hålla nollan om det inte hade varit för att jag hade fått så bra hjälp av resten av laget. Att vi vann i dag var en laginsats, helt klart, säger Julia, som inte riktigt har räkningen på hur många nollor hon har svarat för denna säsong.
– En 4, 5 stycken skulle jag tippa på, men det är alltid lika roligt, så klart. Men som sagt, det är inte bara min förtjänst. Två spelare som jag kan lyfta fram lite extra efter dagens match är till exempel Emma Lind och Maja Nyhlén-Persson. De gjorde ett monsterjobb framför mig!

Segermålet gjordes i mitten av den andra perioden, då Ida Nikula assisterade Kajsa Armborg till hennes fjärde mål för säsongen.
– Ida sköt ett skott som tog i stolpen och sedan gick bakom målvaktens rygg och ut till en nästan död vinkel, men på något sätt lyckades Kajsa slänga in pucken därifrån. Ett riktigt skönt och viktigt mål, konstaterar Julia.

Hur upplevde du matchbilden?

– Framförallt var det en match med jättemycket utvisningar. I den tredje perioden tror jag att vi spelade 12 minuter i boxplay eller nåt sånt, så spelet blev väl lite sönderryckt… Men vi gjorde det bra ändå tycker jag, och som målvakt älskar man ju såna här matcher som man vinner med uddmålet.

Kvällens resultat innebär att det nu bara skiljer tre poäng mellan fyran Leksand och trean Linköping. Det är samtidigt bara två poäng ner till femman, HV71.
– Det var viktiga poäng det här, och extra skönt också att vi kunde studsa tillbaka och göra en sån här insats efter den mindre bra insatsen i förra matchen. Nu hoppas jag att vi kan hålla i det här och klättra ytterligare i tabellen.

Nu på lördag klockan 18.00, direkt efter herrarnas match, väntar hemmamatch mot MODO i Tegera Arena.
Vi ses där!

Elin Broman