Fyra poäng för J20
Publicerad: 2018-09-16
J20
Leksand inledde årets upplaga av J20 SuperElit Norra med tre hemmamatcher, något som resulterade i fyra inspelade poäng. – Vi fick ingen bra start på helgen, men en betydligt bättre avslutning, summerar forwarden David Knuts efter matcherna mot Timrå och MODO.

Först på schemat stod två matcher mot Timrå. Fredagsmatchen vann gästerna med 3-1, efter två avgörande mål i slutet av matchen.
– Ja du… inte bra alls. Vi kommer överens om att det här var vår sämsta match hittills, alla träningsmatcher var bättre, menar David, vars lag sedan ledde lördagsmatchen mot samma motstånd med 2-0 efter en periods spel.
Leksingarna var fortsatt i ledning fram till det att en minut återstod av den tredje perioden.
– Det kändes som att vi blev lite rädda där på slutet, vi vågade inte riktigt spela ut… Det var för dåligt helt enkelt.
Timrå tog matchen till förlängning och avgjorde där efter 22 sekunders spel.
– Vi fick en poäng med oss, visst, men ändå, nej, vi är inte nöjda med matcherna mot Timrå, konstaterar David.

Söndagsmatchen mot MODO inleddes med en mållös period.
– En betydligt bättre match. Nu stämplade alla in och gjorde det bra från start, menar David, vars lag gjorde matchens första mål i början av period nummer 2.
Gästerna kvitterade relativt omgående, men det skulle också bli den enda puck som LIF-målisen Jakob Hellsten släppte förbi sig denna match.
I stället gjorde Leksand tre raka mål och vann matchen med klara 4-1.
– Riktigt skönt att komma tillbaka och göra en så här bra match mot MODO. Innan vi möttes hade de ändå öppnat med 13 mål på två matcher. Nu är vi på rätt spår i alla fall, det är bara att bygga vidare på det här till nästa helg, menar David, som väljer att lyfta fram lagets målvakter, Jakob Hellsten och Viktor Rönnqvist, lite extra.
– Båda har spelat stabilt och gjort en väldigt bra helg. De förtjänar lite extra beröm.

Närmast väntar ytterligare tre matcher på hemmais: Luleå (fredag och lördag) samt Skellefteå (söndag).

Elin Broman