Martin Karlsson efter matchen mot Färjestad
Publicerad: 2017-02-02
Intervju
Leksands forward Martin Karlsson är inblandad i mycket i kvällens match mot Färjestad. Men trots, som vanligt, hårt arbete får Martin se värmlänningarna vinna med 5-2. – De var bättre än oss idag.

Martin tycker att det är lite svårt att sammanfatta matchen så tätt inpå, men han säger att Färjestad var det bättre laget ikväll.
– Och när vi får det där målet bortdömt… 2-2 hade varit annorlunda, säger den assisterande lagkaptenen besviket.

Backen Ben Youds sköt en puck som dömdes som mål av domarna på isen. Men efter videogranskning ändrades domslutet och 2-1 kvarstod. För många på läktaren och framför TV:n var det nog inte helt lätt att förstå varför målet inte godkändes.
– Jag såg på jumbotronen att det kanske kunde bli bortdömt, så det var inte så tungt. Det tjänar inget till att gnälla på sånt under matchen, säger Martin som var en av dem som kämpade framför mål i situationen.
Däremot tycker han att det inte är så lätt att veta vad som kan bli godkänt eller bortdömt. Och visst är det lika frustrerande för spelarna som för publiken med den osäkerheten.

Dålig tajming på svackan

Leksands tränare Perra Johnsson säger till Cmore efter matchen att laget nog är i en svacka. Martin håller med om det.
– Ja, vi har haft några förluster nu. Det är dålig tajming eftersom vi behöver poängen. Vi måste jobba oss ur det här och ta tre poäng mot Örebro på lördag.
Martin hoppas och tror på mycket folk som stöttar laget på lördag. Särskilt som det är en viktig match i kampen om att slippa kvalspelet.
– Det är skönt att ha alla leksingar i ryggen, säger han om att spela i Tegera igen.

Ljuspunkter finns

Martins hårda arbete betalar sig vid Leksands första mål. Ett mål i powerplay av Oskar Lang som betydde 1-1. Lagkapten Jesper Ollas får en assist på målet för sitt jobb bakom målburen.
– Jeppe är runt kassen och ger mig en bra pass. Det är lite irriterande att inte sätta dit pucken direkt eftersom jag har hela buren ledig. Men Lang sätter dit den när deras spelare ska rensa och slår av klubban, säger Martin

Du hamnar ofta i situationer framför mål?

– Det är min spelstil att ta mig in på kassen. Och jag jobbar hårt för det. Vi hade några bra lägen. Det bortdämda målet och några andra. Om det studsar med oss blir det mål där, säger Martin som tycker att samarbetet med Martin Grönberg och Sondre Olden fungerade bra.

Bra match för Youds

Backen Ben Youds hade flera skott på mål i torsdagskvällens match. Det var också han som sköt pucken vid det bortdömda målet.
– Och han gör en grymt läcker dragning innan vårt andra mål, berättar Martin om förarbetet till Johan Olofssons reducering till 2-4.
– Vi behöver mer sånt där backarna kommer upp i banan. Youds är väldigt skicklig där, avslutar Martin.

Katharina Dalmalm