Uddamålsförlust i premiären
Publicerad: 2021-09-11
En jämn premiär mot Malmö slutade med en tung uddamålsförlust i och med slutresultatet 3–4.

Inledningen på matchen var stundtals hackig från Leksands sida där den riktiga skärpan saknades då bland annat flertalet passningar inte hittade rätt mottagare och Malmö tog till vara på detta när Christoffer Forsberg styrde in kvällens första mål efter nio och en halv minut. Repliken kom dock 20 sekunder därefter när Isak Rosén snappade upp en målvaktsretur och satte 1–1, vilket dessutom var den unge talangens första SHL-mål i Leksands-dressen. Den första perioden fortsatte att vara händelserik när bortalaget återtog ledningen när ett skott från blålinjen letade sig in bakom en helskymd Kasimir Kaskisuo efter 13 minuters spel, men även denna gång var Leksand snabba att kvittera. Calle Själin följde med fint upp i anfallet och stänkte distinkt dit 2–2 som också var resultatet in i pausvila.

Leksand fick ett gyllene läge att få in en ledningspuck direkt i andra perioden när man fick chansen att spela powerplay i fyra minuter i sträck, men inget mål gjordes trots en fin styrning från Carter Ashton som sånär letade sig in. Kort därefter var det mycket känslor bland spelarna och båda lagen hade varsitt läge i spel 5 mot 4 utan att pucken hittade nät. Malmö kunde dock förvalta ett numerärt överläge med fyra minuter kvar av perioden när Pahtrik Westerholm gjorde sitt andra mål som betydde 2–3. Innan mittenakten var över fick Leksand chansen i powerplay för femte gången, men även denna gången fick man lämna isen lottlösa trots riktigt bra tryck.

Det var ett betydligt bättre Leksand som kom ut med rejäl fart framåt när pucken släpptes i den tredje perioden. Hemmalaget skapade omgående ett par chanser, och efter knappt sex minuter betalade sig också trycket i form av ett mycket vackert kvitteringsmål. Alexander Lundqvist lade en oerhört läcker passning på en öppen ytra till Carter Ashton som fint styrde in 3–3. Efter målet jämnades spelet ut och tretton minuter in i perioden återtog Malmö ledningen efter ett backskott från Adam Ollas Mattsson. Inte långt senare hade Patrik Zackrisson ett gyllene läge att kvittera på nytt, och detta skulle visa sig bli den sista farliga chansen i kvällens drabbning. Premiären slutade alltså 3–4 och en sur uddamålsförlust på kontot.

På torsdag kommer Rögle på besök till Leksand.

Arvid Yngvesson