Gracen Hirschy efter söndagens seger
Publicerad: 2018-12-09
Damlaget
Det blev tre poäng för damerna hemma mot SDE under söndagseftermiddagen. Matchen slutade 3-2 till Leksand efter att Gracen Hirschy blivit målskytt två gånger om, och Maja Nyhlén-Persson stått för avgörandet i den tredje perioden.

Den första perioden i mötet med SDE blev inte någon sprakande tillställning. Möjligen kan lagets tuffa schema med 4 matcher på 5 dagar varit boven i dramat. I den andra perioden skulle Leksand ta ledningen genom Gracen Hirschy som styrde in ett skott från backkollegan Sam Hanson. SDE vände dock på tillställningen genom två snabba mål i spel 4 mot 4 i mitten av den andra perioden. Ställningen 1-2 stod sig till den tredje perioden där Gracen Hirschy sedan blev målskytt på nytt när hon från nära håll stötte pucken i mål på en retur. Med mindre än fem minuter kvar av ordinarie matchtid klev sedan Maja Nyhlén-Persson fram och blev matchvinnare för Leksands del genom ett distinkt handledsskott som gick in bakom en annars väldigt bra spelande Sofia Reideborn i SDE-målet.

Leksand ägde mycket puck i matchen och vann även skotten med 43-17. Ändå hängde SDE med målmässigt i matchen, och det var inte alls självklart att alla tre poängen skulle stanna kvar i Tegera Arena. Tvåmålsskytten Gracen Hirschy ger sin syn på kampen mot SDE och berättar om sina mål.
-Det var väldigt tight målmässigt i matchen, men vi visade riktigt bra karaktär som lag genom att komma tillbaka i matchen och kunna vinna till slut. Det var tre viktiga poäng för oss. Vid första målet drev jag bara mot målet och såg till att ha klubban i isen och hade turen att få en bra träff på Hansons skott. På andra målet försökte jag bara få den mot mål från nära håll och pucken fann sin väg i nät på något sätt.

En tuff matchvecka är över
Efter tre raka förluster under veckan studsade Leksand tillbaka som ett vinnande lag igen under söndagen. Det har varit en slitsam vecka för spelarna, men Gracen Hirschy är märkbart stolt över karaktären och inställningen som finns i gruppen.
-Fyra matcher på fem dagar kräver sitt. Man har ont överallt i kroppen, man är trött och känner knappt sina egna ben. Det är bra att vi är mentalt tuffa och klarar av att vinna idag trots att vi är så pass trötta. Det visar, som sagt, att vi har bra karaktär i laget. Nu blir det skönt med lite matchledigt ett tag och få tid till att både vila och träna ordentligt, avslutar Gracen Hirschy.

Richard Brasar