"Känns som att komma hem"
Publicerad: 2018-04-26
Efter sju säsonger på annat håll är backen Daniel Gunnarsson tillbaka i Leksand och Leksands IF. Han sammanfattar den blåvita comebacken så här: – Det här är verkligen hur kul som helst. Det känns som att komma hem.

Daniel flyttade från Köping till Leksand för att gå på hockeygymnasiet. I hans årgång (-92) fanns exempelvis killar som Olle Liss och Patrik Norén.
– Och sen spelade jag en hel del med Jon Knuts och Martin Karlsson också, även om de är ett år äldre. Självklart är det roligt att de finns kvar i föreningen även nu och att jag får spela med dem igen. Visst var det ett tag sedan jag var här, men på ett sätt känns det ändå som i går, menar Daniel, som under sin gymnasietid i Leksand även fick testa på A-lagsspel i några matcher.

Vad hände sen?

– Först flyttade jag till Luleå och hade tre riktigt bra år där. Jag utvecklades väldigt mycket som både spelare och person, och fick även prova på spel i Tre Kronor, så det var självklart jätteroligt. Efter Luleå var jag i Färjestad två säsonger och därefter Karlskrona, berättar Daniel, som representerat Karlskrona de senaste två säsongerna.
– Förra säsongen var riktigt tung faktiskt. Det gick inte bra för oss som lag, och inte så jättebra för mig personligen heller egentligen. Jag känner mig sjukt revanschsugen, och är verkligen så glad över att få chansen här i Leksand. Det känns hur bra som helst.

Daniel berättar att han har varit leksing hela livet, och att han länge hade den pricksäkra backen Jan Huokko som sin stora idol.
– Han bara stod där på blå och sköt in pucken i mål, han var en riktig idol, verkligen. Och visst känns det speciellt att få representera den klubb som man har hejat på i hela livet, det är en häftig känsla.

Hur trivs du med att bo i Leksand?

– Det är också hur bra som helst. Jag och sambon har fått boende jättenära arenan, så det är perfekt. Eftersom jag kommer från Köping så trivs jag i mindre städer, och Leksand har jag alltid gillat. Jag har varit här på hockeyskolan sex gånger som grabb, så jag har nog alltid kännt mig mer eller mindre hemma här. Jag gillar att hockeyn är en så stor del av livet här också, hela byn brinner för hockey.

Vad gör du när du inte spelar hockey?

– Jag är en sportkille och kollar på en hel del sport. Golf gillar jag att spela också, och nu när jag och sambon har skaffat hund blir det en hel del tid med den.

Flyttlasset till Leksand gick förra fredagen, och under onsdagen drog den gemensamma träningen med laget igång.
– Vi har riktigt sköna killar i laget, så det var lätt att komma in i gruppen. Jättekul att träningen har dragit igång också, det känns som att alla är väldigt taggade.

Hur känns det egna formen?

– Den känns bra tycker jag, även om det så klart känns att det är i början av säsongen nu. Men vi har ett bra upplägg på fysträningen här, med två veckor med laget och sedan en tredje vecka på egen hand, där vi har ett program att följa. Det är jättebra att ha den friheten tycker jag, och det känns som att alla gillar det upplägget.

Någon som har sett lite extra taggad ut på de pass ni har haft hittills?

– Jag måste faktiskt säga att alla ser riktigt bra ut. Men visst, killar som Martin Karlsson och Jon Knuts är riktigt bra tränade och driver verkligen gruppen framåt.

Elin Broman