Själin om Timråmatchen
Publicerad: 2021-12-26
I förlusten mot Timrå med 5-1 gjorde backen Calle Själin allt han kunde för att vända på resultatet. – Jag vet inte hur många skott på mål det blev till slut, men det var många.

Calle är märkbart ledsen över förlusten och över att det inte blev mål trots alla försök.
– Något ska gå in! Jag fick några fina framspelningar och lägen, så…
Calle håller dock med om att det också krävs att medspelarna skymmer framför mål.
– Jo, så är det. Det ska mycket till att pucken ska gå in annars. Det är väl också en sak vi måste göra bättre, förklarar Calle som tycker att han och laget måste ha mycket mer fart under skridskorna.

Bra start

Matchen inleddes annars bra och det var nära ett bortamål.
– Ja, men när de fick sitt mål är det som att vi krymper. Vi blir stressade och kastar puckar, säger tjugotvååringen.
Calle tillägger att laget går mycket till anfall och glömmer bort försvaret. Ni kan spela bättre än så här. Det har ni ju bevisat i höst tycker leksandsif.se.
– Ja, så det gör att det blir så frustrerande. Att vi agerar så här.

Varit med i tuffa tider

Calle var med under de två perioder i Hockeyallsvenskan när Leksand förlorade tio matcher i rad. Så han vet att det kan vara svårt att bryta mönstret och återvända till det vinnande spelsättet.
– Vi får lite panik nu. Vi måste hitta tillbaka till vårt lugna spel, säger Calle bestämt.
Han tycker inte att dagens förlust kan ursäktas med underskattning trots att Leksand vann med 8-3 senast lagen möttes.
– Nä, vi gör för många misstag och är för mycket utanför ramarna.

Rätt med restriktionerna

Det blev en ganska annorlunda Annandag i hockeysverige i och med de nya restriktionerna. Istället för fullsatt i Timrå var det 1569 personer i hallen.
– Det är klart att det känns trist. Men jag tycker att det är rätt beslut som det ser ut nu, säger Calle.

Linus gjorde mål direkt

Vi avslutar intervjun med något positivt. Att den nye forwarden Linus Andersson gjorde mål i powerplay i sin första Leksandsmatch. Och det på en passning från Calle.
– Vi tränade lite på det igår. Jag har spelat med honom i juniorlandslagen så jag vet hur bra nyp han har i sitt skott. Det är bara att skicka iväg pucken till honom, säger Calle glatt.
Han håller med om att det är bra för Linus att få göra mål direkt i och med att Linus är värvad som spets framåt.
– Jag tror att kommer han in i det blir det en ketchupeffekt. Så klart att vi inte kan förvänta oss poäng i varje match, men han har näsa för målet, säger Calle.

Katharina Dalmalm