Nio mål mot noll!
Publicerad: 2018-02-21
Nio mål framåt. Noll insläppta. Onsdagskvällen i Gränbyhallen blev ett härligt blåvitt målkalas, och resulterade tre minst lika härliga poäng som nu gör Leksand till tabelltvåa.

Leksingarna fick bästa tänkbara start på matchen, via ett ledningsmål redan efter en och en halv minuts spel.
Målskytten Emil Bemström verkade med andra ord ha bevarat den goda målform som han visat upp i U19-landslaget den gångna veckan.
Sju minuter efter Bemströms mål utökade Leksand ledningen via backen Olle Alsing. Efter ett starkt förarbete av Daniel Pietta hittade Pat McNally fram till Alsing, som åkt in i slottet framför Almtunakeepern och placerade pucken i nätet.
Hemmalaget hade en del farliga chanser, och Leksandsmålvakten Robin Rahm räddade bland annat ett friläge, men ställningen 0-2 stod sig perioden ut.

Det här med bra blåvita periodstarter höll i sig även i den andra perioden. Efter knappt en och en halv minuts spel drogs Johan Porsberger ner framför Almtunamålet och Leksand fick chansen på straff. Porsberger tog själv hand om straffen och lät en backhand skicka pucken i mål.
Innan perioden var över hade Porsberger sett till att näta ännu en gång, och efter mål av både Daniel Pietta och Marcel Müller, var Leksand i ledningen med hela 6-0 efter två perioders spel.

Den blåvita dominansen höll i sig även i den tredje perioden. Den här gången hann två och en halv minut passera innan pucken hittade nätet. Målskytt den gången - Mattias Ritola.
Johan Porsberger fyllde på med sitt tredje mål för kvällen, och Jesper Ollas fastställde sedan slutresultatet 0-9 (!).

Nästa chans till mål och poäng kommer på lördag, då Leksand tar emot Tingsryd på hemmais. Dagen till ära är det familjedag i Tegera arena, med massor av roliga aktiviteter på plats.
Biljetter hittar du här!

Välkommen!