Tung förlust mot Brynäs
Publicerad: 2017-02-16
Matchrapport
Det var fullsatt i Gävle torsdagskvällen när Brynäs IF och Leksands IF drabbade samman. Men dessvärre för LIF:s del blev det en blytung förlust med 4-0. – Riktigt så här dåliga är vi inte, sade Perra Johnsson efter matchen till C More.

Redan efter tolv sekunder tog Brynäs ledningen genom Clark. Trots att Haukeland i LIF-målet blev tydligt störd av en BIF-spelare som stod i målgården. Men målet godkändes. Därmed var LIF i underläge tämligen omgående. Efter målet fick gästriklänningarna energi och hade LIF under press. 2-0 gjordes på ett tämligen snöpligt sätt genom Fälth. Dessvärre blev 3-0 senare ett faktum efter att Blomqvist lagt ett skott som toucha en LIF-spelare och senare gått i mål. Något som var resultatet efter tjugo minuter.

Målvaktsbyte till den andra perioden

LIF valde att byta målvakt till den andra perioden. Engren ersatte Haukeland. Brynäs fortsatte att föra matchbilden och Leksand hade det tufft i egen försvarszon. Leksand lyckades senare lyft upp sitt spel mer och hade mer tid i anfallszonen. Trots det lyckades hemmalaget utöka ledningen till 4-0 i numerärt överläge genom Lindblom. Ett 4-0-mål som tog musten ur laget som senare drog på sig matchens andra utvisning för många spelare på isen.
– Vi är inte med där i spelet i början. Brynäs är bra mycket bättre, sade Perra Johnsson till C More inför tredje perioden.

Uppryckning i mållös tredje period

LIF inledde den tredje perioden i spel numerärt underläge. Man klarade dock av det på ett betryggande sätt. I övrigt var det en uppryckning av LIF. Ett Leksand som visade prov på mer lugn i spelet. I övrigt var det en period, där bägge lagen fick spela en hel del i special teams. Men inga fler mål gjordes för dagen och Brynäs segrade med 4-0. Ett Brynäs som stod för ett stabilt spel bakåt och höll Leksand på utsidan i stort sätt hela matchen.
– Vi kan väl konstatera att det här var nog säsongens bottennapp när det gäller Leksands hockey, sade Perra Johnsson efter matchen till C More.

Johannes Wahlberg