Nielsen inför Brynäsderbyt
Publicerad: 2019-12-27
Poäng senast mot HV71. Nu när Brynäs kommer till Tegera Arena vill assisterande tränare Jens Nielsen se fler mål och fler poäng. – Ja, det behöver vi. Men det känns som vi är på gång, säger han till hemsidan.

Det blev bara en poäng i bagaget när Leksand lämnade Jönköping i går efter en tät och jämn match mot HV71.
– Jag tycker vi gör en ganska bra match, framför allt i första och andra perioden. Känslan var att vi skulle vinna, så det var svårt att vara nöjd med den där poängen, säger assisterande tränare Jens Nielsen.

Omtalat självmål

Matchens snackis blev det självmål HV71 gjorde när de plockat målvakten under en avvaktande utvisning. En lite för hård och hög passning i Leksands försvarszon studsade på en klubba och pucken tog sig hela vägen ner in i det tomma HV–målet.
– Det går så snabbt att det först var svårt att se att den skulle gå in. Men en sådan där grej får man väl vara med om en gång i livet när man står i båset.
Fokus nu ligger dock på morgondagens uppgift: derby hemma i Tegera Arena mot Brynäs. Ett Brynäs som Leksand mött två gånger och plockat fyra poäng av.
– Det är nog mest en slump att det blivit poäng i båda matcherna mot Brynäs, men det är klart att det är skönt att gå in till match och veta om att vi gjort det. Det ger en bra känsla.

Vill se snabba spelvändningar

Viktigast i morgon blir enligt Jens Nielsen att höja spelet i egen zon och bli mer stabila där.
– Ja, så ska vi fortsätta våra snabba spelvändningar också. Det är viktigt att vi har den där farten, för då måste Brynäs ta utvisningar. Och nu när vi gjort mål i powerplay i några matcher i rad så kan det få stor betydelse.
Vad tycker du fungerar bäst i ert spel just nu?
– Vi har blivit lite bättre med avvägningar och bedömningar. Vi går inte framåt i alla lägen, utan väntar och kan därifrån vända snabbt och starta anfall. Jag tycker annars vi har spelat bra på slutet, det visar både matchen mot HV71 och den mot Färjestad. Men vi behöver ta poäng och göra mål, det är det som räknas.

"Hoppas på mycket folk"

Jens Nielsen har svårt att plocka ut något särskilt favoritminne från alla de gånger han spelat mot Brynäs eller mött dem som tränare, men hoppas på bra stämning i en fullsatt hall i morgon.
– Mina bästa derbyminnen mot Brynäs är de matcher vi har vunnit. I morgon hoppas vi på en rolig kväll med mycket folk och hög ljudnivå. Vi har som sagt spelat bra på slutet, så det känns som vi är på gång.

Elisabet Wahl