Fredrik om vinsten i Skåne
Publicerad: 2021-03-25
Leksand fortsätter att vinna. Våffeldagen firades med en seger över Rögle i Ängelholm. Forwarden Fredrik Forsberg säger att laget spelade bättre än de två, tre senaste matcherna. – Det var skönt att ta tre poäng.

Segern innebär att man nu är på plats tre i tabellen. Och att laget har en plats i CHL nästa säsong om de håller i placeringen till serien är slutspelad.
– Vi pratade om det efter förra matchen. Att vi ska gå för det, säger Fredrik som tycker att det vore kul med spel i CHL.
Rögle är etta i tabellen och de inledde bäst. Skåningarna tog ledningen med efter bara en dryg minut. En stund senare fick hemmalaget powerplay, men det var Leksand som gjorde målet. En kontring avslutades med ett skott från backen Mirco Müller till 1-1.
– Mirco visar att han har målöga! säger Fredrik glatt.

Fantastiskt förarbete av Fredrik

I slutet av perioden gjorde Mirco sitt andra mål för kvällen. Fredrik var den som gjorde allt förarbete genom sitt stenhårda jobb vid sargen i anfallszon. Han hittar en perfekt passning till Mirco för 1-2 med minimalt kvar av perioden.
– Jag hade inte riktigt koll på hur lång tid det var kvar, men tittar upp och ser Mirco. Det var väl 1,9 sekunder när han sätter den.
Assisterande sportchef Christer Siik bryter in och säger att killarna hade slipat skridskorna dåligt ikväll. Fredrik skrattar, men håller med om att det var många som ramlade.
– Det är dålig is i den här hallen. Jag vet inte varför, men det är inte första gången, säger Fredrik.
Så det var därför ni lät en stabil back göra alla målen?
– Haha! Nä, men det var väl hans kväll. Han är skicklig.

Schweiziskt hattrick

För den andra perioden hann knappt börja innan Mirco gjorde sitt tredje mål. Schweizaren såg närmast förvånad ut över sitt hattrick. Och han fick välförtjänt Mashatten efter matchen.
– Ja, idag var han bättre än alla oss forwards, säger Fredrik med ett leende.
När gjorde du själv ett hattrick senast?
– Det var när jag spelade i Väsby. Playoff i division ett. Jag tror att jag till och med gjorde två där, säger Fredrik som berättar att han i tisdags såg den playout-match som avgjorde att Väsby åkte ur Hockeyallsvenskan.
– Det var jättetrist! Jag känner med dom, förklarar Fredrik som gjort en säsong i klubben.

I Leksand mår man bra

I Leksand är läget ljusare. Det märks hur bra laget och spelarna mår.
– Vi har ett spelsystem att falla tillbaka på. Det finns en stor trygghet i att ha det.
Fredrik menar att det också gör det lättare när det ändras om i kedjorna.
– Visst kan man ha bättre kemi med någon eller några, men det funkar ändå jättebra med förändringar.
Fredriks kedjekompis Martin Karlsson var kvar i Leksand på grund av sjukdom. Det gjorde att Nisse Åman spelade med Jon Knuts och Fredrik. I förra matchen tog Jesper Kandergård den platsen.
– De yngre kommer in och vill visa att de ska spela. Och vi ställer samma krav på varandra oavsett om det är Karlsson, Kandergård eller Åman som spelar där, menar Fredrik.
Nils Åman kanske inte alltid är den som är mest synlig på isen, men han spelar stabilt och tryggt.
– Ja, han är mogen och vuxen i sitt spel, tycker Fredrik.

Fin utveckling

Det är många i laget som tagit stora kliv i sin utveckling i år. Finns det någon som förtjänar en plats i Tre Kronor framöver?
– Knuts och (Oskar) Lang, säger Fredrik direkt.
Du själv då?
– Det är klart att det vore kul. Men jag har ju många år på mig innan jag är lika gammal som Knuts är nu, säger Fredrik med ett skratt.
Fredrik har i alla fall skridskohastigheten som krävs. Och många är de frilägen han haft i år som resulterat i mål.
– Jag har inte koll på det där, men det känns som om jag ändå satt de flesta chanser jag fått. Jag känner att jag utvecklats mycket den här säsongen, säger Fredrik som förra året gjorde fem mål och som nu är uppe i 11 kassar.
– Jag är väldigt nöjd med den målskörden.

Kanske Hallstavik

Snart är seriespelet slut för Leksand. På måndag spelar de sista hemmamatchen mot Malmö. Sen väntar ca två veckors uppehåll innan det är dags för kvartsfinalspel.
Vad ska du göra om ni får några dagars ledighet?
– Umgås med flickvännen och våra hundar. Kanske åka en sväng till vår sommarstuga i Hallstavik, säger Fredrik.
Han tror att uppehållet blir bra för laget.
– Vi behöver vila kropparna inför det tajta spelschemat som väntar.

Katharina Dalmalm