Rickard Hugg inför Rögle
Publicerad: 2016-08-18

Rögle står för motståndet i Leksands tredje träningsmatch för säsongen. Det blir det första mötet med SHL-motstånd.
- Det ska bli kul att se var vi står, säger Rickard Hugg, truppens yngsta spelare.

När hemsidan får tag på Rickard Hugg sitter han och resten av truppen på en buss på väg till Borås där morgondagens match mot Rögle ska spelas. Innan avfärden togs det lagfoton, sedan körde man ett fyspass och åt lunch innan det var dags att kliva på bussen.
Med sig i bagaget har laget vinst i senaste matchen mot Almtuna. En match där Rickard Hugg svarade för två assist.
- Jag var iväg med Juniorkronorna i Slovakien innan så jag har bara spelat den matchen, men jag är jättenöjd med mitt spel. Jag fick det mesta att stämma och hade mycket puck, säger han.

Yngste spelaren
I säsongens trupp är han den yngsta spelaren. Det innebär en del plikter berättar han.
- Är det något som ska vara med på bussen så brukar jag få bära det. I dag var det ett gäng vattenflaskor. Så blir jag utsatt för en del pranks också.
Så vem i laget är bäst på sådant?
- Martin Karlsson helt klart. I dag lade han dit en nalle bredvid mig när jag sov på bussen, tog en bild och lade ut den på Instagram. Så nu funderar jag på någon hämnd.
Det återstår att se om hämnden hinner komma innan pucken släpps i morgon. Rickard Hugg låter i alla fall förväntansfull när han pratar om matchen mot Rögle.
- Det ska bli kul att möta ett SHL-lag, då vet vi lite mer var vi står. Det är svårt att veta det när man först mött ett KHL-lag och sedan ett från Allsvenskan.

"Komma upp i bra nivå direkt"
Vad vet du om Rögle?
- Jag kan inte så mycket om dem, men jag vet att de har en back född 99 som är väldigt duktig. Han heter Timothy Liljegren och han var också med i Slovakien. Sedan spelar bröderna Bibic i Rögle. Det har inte varit något speciellt snack om dem, men jag vet att de är tuffa så det gäller att vara snabb.
Precis som andra spelare säger Rickard Hugg att träningsmatcher handlar om mer än enbart själva vinsten, men han tycker ändå att det är viktigt att laget förbättrar en del saker sedan mötet mot Almtuna.
- Vi måste komma upp i bra nivå direkt från start. Det var lite sisådär med det den senaste matchen, säger han.
Hur går det ikväll?
- Det blir tufft, men jag tror vi vinner med 4-3. Martin Karlsson och Tobias Forsberg kommer att vara viktiga för oss och det kommer målvakten också vara, vem det än blir som står.

Matchen går som vanligt att se på LIF-TV. Vill man hellre uppleva matchen på plats köper man biljetter via Borås HC:s hemsida.

Elisabet Wahl