"Sjukt kul att vara här"
Publicerad: 2018-05-03
Efter fyra säsonger på annat håll är forwarden Tor Immo tillbaka i Leksands IF. – Sjukt kul att vara här igen. Det känns som att vi har ett riktigt ungt och hungrigt lag. Alla vill framåt, säger den 23-årige målmaskinen från Köping.

Tor spelade juniorhockey i Leksand säsongerna 2012/2013 samt 2013/2014. Under den senare säsongen hann han även med en match i A-laget.
– Eller, jag var ombytt i alla fall, men jag fick aldrig spela. Jag kommer ihåg att det var en playin-match mot HV71.

Vad minns du i övrigt från din tid i Leksand?

– Att jag hade det fantastiskt bra. Jag kommer ihåg att man verkligen blev väl omhändertagen i föreningen, och att vi spelare i 94-kullen hade extremt kul ihop. Vi blev verkligen bra vänner och hörs än i dag, berättar Tor, som spelade med killar som Mattias Nilsson och Martin Grönberg.

Efter två säsonger i Leksands IF blev det spel i division 1-laget Olofströms IK för Tors del.
– Och därefter HC Dalen och Troja-Ljungby, också det i division 1. Man kan väl säga att jag tog den långa vägen till HockeyAllsvenskan, men jag ångrar det inte alls. Enligt mig är det många som stressar med att få det där allsvenska kontraktet, medan det i själva verket på sikt skulle vara bättre att gå till en klubb där man kan få mer istid. Istiden har alltid varit det viktigaste för mig och min agent, och det tankesättet har verkligen utvecklat mig som spelare, förklarar Tor, som med Troja-Ljungby avancerade till HockeyAllsvenskan inför den gångna säsongen.
Och den hockeyallsvenska debutsäsongen blev minst sagt en succé. Med sina 27 mål på 52 grundseriematcher blev Tor Immo målbäst i hela HockeyAllsvenskan.
– Ja, det var verkligen ingenting jag hade räknat med. Jag visste ju att jag hade mer i mig än vad jag hade fått ut tidigare, men jag kunde aldrig tro att det skulle släppa så som det gjorde. Det var främst i slutet av serien som det släppte, och när det väl släppte, släppte det kopiöst, menar Tor, och hyllar den tidigare och nuvarande lagkompisen David Rundqvist.
– Han spelade nog fram mig till 20 av målen i alla fall. Han är en riktigt spelskicklig spelare, och det känns jätteroligt att få fortsätta spela med honom nu i Leksand. Nu när vi får spela i ett topplag tror jag att vi kommer att kunna lyfta spelet till en ny nivå.

Tor Immo kom till Leksand i lördags och är nu mitt inne i första träningsveckan med laget.
Torsdagen inleddes med ett lättare förmiddagspass och under eftermiddagen väntar löpning.
– Jag tror att vi skulle köra intervaller, så mjölksyran kommer väl att spruta ur benen, haha. Det blir drygt, men det är nödvändigt.

Hur känns formen?

– Man är ju en bit från toppform, men det är helt naturligt. Det känns i alla fall som att vi har en riktigt hög nivå på träningarna, och att det finns många ledarfigurer som driver på gruppen. Jag tänker exempelvis på killar som Martin Karlsson, Jon Knuts och Tobias Forsberg, de pushar verkligen gruppen.

Efter denna gemensamma träningsvecka väntar en vecka med individuell träning. För Tors del kommer den till stor del att bedrivas i Köping.
– Både jag och Daniel Gunnarsson kommer att åka hem till Köping, så vi kommer nog att köra en hel del ihop. Vi har känt varandra sedan vi var små, så det är riktigt kul att vi spelar i samma lag nu.

Vid sidan av hockeyn ägnar sig Tor Immo gärna åt golf, och planen är att framöver även lägga en del tid på studier.
– Detta blir min första säsong då jag kommer att ägna mig åt hockeyn på heltid, så jag tänker att jag kommer att få en del tid över. Förra säsongen i Troja jobbade jag till exempel 40 procent på en industri också, vid sidan av hockeyn. Planen är att lägga tid på att läsa upp lite kurser nu, och sedan hitta nån utbildning inom ekonomi. Det känns bra att ha en grund att stå på framöver, man vet ju aldrig när man slutar med hockeyn, menar Tor, som tillägger att han är rejält taggad inför comebacken i LIF.
– Det är sjukt kul att vara tillbaka. Jag har sett fram emot att få spela inför den här fantastiska klacken igen, och jag känner mig grymt motiverad för en ny säsong.

Elin Broman