Skön seger för damerna
Publicerad: 2019-11-16
Damlaget
Säsongens andra seger för damerna kom i kväll mot Modo. Efter en gedigen laginsats skrevs segern till 4–2. – Vi spelar som ett lag och har vi en målvakt som storspelar, säger Wilma Johansson.

Efter storförlusten mot Luleå i går hävdade backen Annie Silén bestämt här på hemsidan att det skulle bli snabb revansch och därför vinst mot Modo i dag. En inställning många i laget verkade dela.
– Vi hade en bra känsla, alla hade samma inställning och jobbade åt samma håll, säger anfallaren Wilma Johansson när hemsidan får tag på henne.
Det var för övrigt just hon som inledde målskyttet i matchen när hon efter bara en minut gav de blåvita ledningen.
– Jag fick en pass av Sam Hanson i slottet, det var bara en Modo-spelare kvar mot mig och Kajsa Armborg. Givetvis åker Kajsa i vägen, men vi löste det på ett bra sätt.

Avgjorde i tom kasse

Modo kvitterade bara 24 sekunder senare, men det var Leksand som dominerade och sedan tog ledningen med hjälp av två mål från Hanna Sköld. Wilma Johansson är mycket imponerad av lagkompisens insats.
– Hennes första mål var öppen kasse så hon hade bara ett alternativ: att göra mål. Andra målet var en mellan benen efter pass av Emma Woods till Kajsa Armborg som passar Hanna. Den går mellan benen, stolpen in.
Med tio minuter kvar av matchen reducerade Modo till 2–3, vilket skapade lite oro i Leksandsbåset.
– Självklart blev det en nervös känsla i kroppen, men vi lyckades stänga matchen i tom kasse. Skönt!

Tre poäng av sex möjliga

Facit efter den här norrlandsturnén blir alltså tre poäng av sex möjliga. En bra insats och även om Leksand ligger kvar på den sista platsen har man bara tre poäng upp till strecket som skiljer slutspelslagen från de två som får kvala. Kan det vara så att det är läge för blåvitt avancemang i serien?
– Det är många matcher kvar så absolut!

Elisabet Wahl