Själin inför DIF borta
Publicerad: 2022-01-21
SHL-matcherna duggar tätt just nu, och under lördagseftermiddagen väntar en ny holmgång då Leksand möter Djurgården på bortaplan på Hovet i Stockholm. Calle Själin vill att laget tar med sig en hel del positivt från torsdagens match.

Torsdagskvällen slutade med seger och ett rejält målkalas då Växjö Lakers besegrades med hela 7-3 hemma i Tegera Arena. Matchens sista mål, och ett av de snyggare i matchen, gjordes av backen Calle Själin som var sist på pucken efter en fin framspelning från Carter Camper. Jämtlänningen Själin ser tillbaka på en bra insats av laget.

-Det var en bra match av oss, där vi hittar ett bra "stäm" hela matchen igenom. Vi kom tillbaka till hur vi brukar, och ska, spela med många skott och mycket trafik mot motståndarmålet. Det gör också mycket för vårt spel när vi får utdelning på våra chanser och får något positivt att gå på. Vi slutade dock aldrig att spela rejält trots att vi gjorde 4-5 mål ganska tidigt och slog inte av på takten, det ska vi ta med oss. Det är inte varje kväll vi lyckas göra sju mål direkt, men det tar vi gärna alla dagar i veckan, säger backen Calle Själin.

Äntligen matchspel igen

Leksand har hunnit med två SHL-matcher efter det ofrivilliga uppehållet som man tvingades till på grund av coronasmitta i laget. Man har tagit sig an uppgifterna på bästa sätt och lyckats bärga två raka segrar, och nu har man också hunnit skaka av sig den värsta ringrosten menar Själin.

-Jag tycker att hela laget har kommit in i matchandet på ett bra sätt. Det kändes att matchformen saknades lite i den första matchen mot Malmö, men igår var vi tillbaka fullt ut tycker jag. Trots att vi fick en lite taskig start mot Växjö kändes allt mer som vanligt och det märks att hela laget är tillbaka i formen igen och har kommit in i det bra.

Djurgården står för motståndet

Lördagens motståndare Djurgården har hittills haft en kämpig SHL-säsong och inför lördagens omgång har Stockholmarna hela 16 poäng upp till Malmö ovanför kvalstrecket. Det är dock ingen promenad i parken som väntar Leksand under lördagseftermiddagen, förtydligar Själin.

-Det är klart att det, utifrån läget, kan vara lite frustrerat hos Djurgården men det är inget vi kan fundera på. Djurgården kommer att jaga oss hårt och vi måste vara redo från start. Vi ska inte falla in i vad de gör och påverkas av deras spel, för oss gäller att vara på tå och hålla oss till vårt spel. Det är alltid roligt att spela mot Djurgården, men det är såklart tråkigt att publiken kommer att saknas på Hovet.

Mer balanserad matchning

Calle Själin fick innan coronauppehållet väldigt mycket speltid, kanske till och med lite i överkant, då flera backar var otillgängliga för spel under flera veckors tid. Nu har skade- och sjukdomsläget i laget ljusnat betänkligt och då fördelas även istiden på ett jämnare sätt jämfört med tidigare.

-Det är bra såklart. Det blir många matcher på kort tid nu, och det är bra att vi kan fördela istiden på ett bra sätt. Alla har verkligen gjort det bra i de här två matcherna efter uppehållet, och det känns bra att vi är i princip full backbesättning. För egen del har det känts helt okej även om jag kanske hade en liten dipp innan uppehållet, men nu är jag fräsch igen tycker jag. Det är såklart kul att spela mycket och jag tar all istid jag kan få, men givetvis är det nyttigt med en jämnare fördelning i matcherna, säger Själin.

Vem avgör lördagens match?
-Camper är verkligen stekhet så han kliver fram igen, avslutar Calle Själin.

Richard Brasar