J20-summering: ”Rolig, lärorik och… köttfärssås”
Publicerad: 2015-03-31

Leksands J20-lag tog sig till åttondelsfinal, men väl där tog det stopp efter 1-2 i matcher mot Färjestad.
Nedan summerar J20-spelarna Linus Carlsson, Pontus Själin och Oskar Lang säsongen som gått:

Beskriv säsongen med fem ord?
Linus Carlsson: Rolig, lärorik, uppochner, buss, köttfärssås och spaghetti, haha.
Pontus Själin: Rolig, lärofylld, ojämn, köttfärssås, givande.
Oskar Lang: rolig, lärorik, tuff, tråkigt avslut på säsongen.

Lagets främsta styrka?
Linus Carlsson: Hårt jobb och bra lagsammanhållning!
Pontus Själin: Vi är ett hårt jobbade lag.
Oskar Lang: Att vi har bra fart och att vi jobbar hårt.

Någon svaghet?
Linus Carlsson: Lite för ojämna. Vi förlorade några matcher lite onödigt där vi helt klart var det bättre laget.
Pontus Själin: Ojämnheten mellan matcherna. En match kunde vara riktigt bra, medan matchen efter kunde vara riktigt dålig.
Oskar Lang: Att vi är för upp och ner, för låg lägstanivå.

Hur summerar du din egen prestation?
Linus Carlsson: Helt okej, lite upp och ner precis som laget, men i det stora hela en godkänd säsong.
Pontus Själin: Jag tycker att det har varit en helt okej säsong från min sida. Första gången jag spelade J20 Superelit-hockey var det lite ovant, men det blev bättre.
Oskar Lang: Det gick bäst på hösten för min egen del, då fick jag vara med A-laget en del också. Sen under Topp 10-serien låste det sig lite för mig med poänggörandet, så det är jag inte nöjd med… jag kan bättre.

Vem var säsongens stora överraskning?
Linus Carlsson: Jacob Thor, helt klart! Han har levererat hela säsongen och slitit som ett djur varje match och träning och tagit ett stort kliv i sin utveckling. Det är bara han själv som bestämmer hur bra han kan bli!
Pontus Själin: Vet inte hur spelarna har varit tidigare år, men jag säger Jacke Thor.
Oskar Lang: Jag tycker att Jacob Thor har varit en stor överraskning denna säsong. Jag visste att han var bra, och att han jobbar hårt varje match, men i år har han gjort ganska mycket poäng också. Han har haft en kanonsäsong tycker jag.

Det bästa med säsongen?
Linus Carlsson: Hmm... Svårt att sätta fingret på någon specifikt! Det finns så otroligt många minnen och stunder från alla dagar i ishallen och alla roadtrips både på och utanför isen, men vi har haft jäkligt roligt ihop och det är väl det man kommer att ta med sig nu när juniortiden är över! Ett jäkligt tråkigt slut på säsongen blev det, men man får bryta ihop och komma igen!
Pontus Själin: En säsong att komma ihåg med lagsammanhållningen i toppen.
Oskar Lang: Åttondelsmatcherna mot Färjestad. Det är alltid kul att spela slutspelsmatcher och det var lite speciellt för min egen del att det var mot Färjestad också. Men det var tråkigt att vi inte lyckades ta oss vidare…

Elin Broman