Två nyförvärv till J20
Publicerad: 2018-04-23
J20
Två nya backar ansluter till föreningens J20-lag. Det rör sig om August Berg, senast i AIK, samt Olle Strandell som återvänder efter spel i VIK Västerås HK.

Olle Strandell (född -99) återvänder till Leksands IF efter tre säsonger i Västerås där han spelat såväl J18- som J20-hockey i den gulsvarta tröjan. Innan utflykten till Västerås spelade Strandell under ungdomsåren för Leksands IF som avslutades med att vinna brons i U16-SM säsongen 2014/2015. Strandell har även noterats för fem J18-matcher i samarbetslaget som Leksands IF och Häradsbygdens SS har under arbetsnamnet Team Leksand.

-Det är jättekul att Olle återvänder till Leksand. Han passar bra in i vårt sätt att spela då han är en rörlig och spelskicklig back. Olle är ju dessutom född och uppvuxen i Leksand så givetvis extra kul att en sådan kille väljer att flytta hem, säger Mikael Karlberg om Olle Strandell.

August Berg (född -99) kommer närmast från spel i AIK där han under vintern spelade i deras J20-lag. Tidigare har Berg även representerat Brynäs IF där han spelat i såväl J18 Allsvenskan som i J20 SuperElit. Berg, med stockholmsklubben Vallentuna BK som moderklubb, har även fått chansen att representera Sverige i såväl U17- som U18-landslagen.

-August Berg är en högerfattad och spelskicklig back. Vi försökte faktiskt få hit honom redan vid intaget till hockeygymnasiet för några år sedan, så det är kul att vi äntligen får hit honom. Berg har även varit med en hel del i landslagen, och bland annat spelat Ivan Hlinka Memorial för J18-landslag tillsammans med Emil Bemström och Calle Själin, säger Mikael Karlberg om nyförvärvet August Berg.

Richard Brasar