Två poäng mot Västerås
Publicerad: 2018-10-26
Leksand vann kvällens hemmamatch mot Västerås i förlängning och tog därmed fjärde raka segern.

Första perioden var otroligt fartfylld där båda lagen spelade med högsta intensitet. Leksand öppnade klart bäst och ledde ett tag skotten med 7-0, men Västerås åt sig sedermera in i matchen och hade några bud på mål. 0-0 såg sig ut att stå till pausvila, men med 22 sekunder kvar snappade Jesper Ollas upp en puck och gjorde 1-0 och även sitt första mål för säsongen.

Det tog inte lång tid för ett mål att göras i den andra perioden då gästerna kvitterade efter bara tre minuter. Resterande tid av mellanakten var relativt jämn där Leksand var närmast ett mål men stoppades av en utsträckt målvaktsklubba.

Åtta minuter in i tredje perioden tog Västerås ledningen, vilket också tvingade Leif Carlsson till en timeout då spelet från Leksands sida inte hade sett bra ut fram tills dess. Efter timeouten lyfte sig spelet och belöningen kom några minuter därefter. Marcus Karlberg lade en underbar pass och Anton Karlsson kunde mycket snyggt sätta pucken i krysset. Med drygt tio sekunder kvar av ordinarie tid var Thomas Valkvae Olsen ett stolpskott från att ordna tre poäng, men matchen gick till förlängning. Väl i förlängningen avgjorde Linus Persson i powerplay och ordnade därmed två poäng och Leksands fjärde raka seger.

Arvid Yngvesson