Lucas mår bra
Publicerad: 2020-12-08
En poäng mot Örebro borta. Ingen seger, men efter matchen är de flesta i Leksandslägret ändå rätt nöjda med lagets insats. – Det är ett skickligt lag vi möter. Visst finns det saker att justera, men inställningen är bra, säger backen Lucas Nordsäter efteråt.

Det blir inga mål under ordinarie tid i Behrn Arena. En stor anledning är Leksands fina försvarsspel.
– Vi jobbar alla stenhårt. Tidigare kunde forwards sticka och vi backar blev stressade över bristen på uppspelsvägar. Det klaffade inte helt förut, men den senaste tiden har det varit bra på den fronten, säger Lucas om att alla fem spelare är med i försvarsspelet. Han tycker att målvakten Janne Juvonen ger backarna trygghet och att Janne återigen gör en fin insats.
– Han står inte på huvudet…han spelar bara SÅ stabilt. Att hålla nollan i 60 minuter i den här ligan är mycket bra. Vi har ett långt boxplay tre mot fem och Örebro har en hel del lägen utöver det som vi fixar.

Tränare Björn Hellqvist lät inte så missnöjd i intervjun efter matchen ( i cmore)?
– Nä, han sa det till oss också. Att insatsen var bra, säger Lucas.

Varför blev det inga mål framåt i den här matchen?
– Jonas (Arntzen) i deras mål gör det bra. Sen kommer vi inte riktigt in på mål. Det är inte tillräckligt med folk runt kassen. De är bra på att hålla undan oss, säger Lucas som tillägger att visst märks det att till exempel poängkungen Marek Hrivík saknas.
– Fast senast gjorde vi sex mål utan honom, men det är lite enklare hemma där man kan matcha mer.

Duktiga juniorer

Lucas tycker att det är kul att se Leksands juniorer storspela i en sån här tuff match.
– Isak (Rosén) är bra. Och (Alexander) Lundqvist fick äkta tid ikväll, säger Lucas och förklarar att de 1.37 minuter backen fick på sin logg förra matchen inte stämmer.
– Isak har mycket självförtroende och speltiden föder framgång, berömmer Lucas den sjuttonårige forwarden.
Och Nils Åman gör ett fint jobb som Hrivíks ersättare i förstakedjan.

Nästa Växjö

Nu fortsätter lagets bortaturné med ett besök i Växjö på torsdag. Något Lucas redan ser fram emot trots sitt sargade ansikte.
– Jag mår bra, säger Lucas övertygande och det hörs verkligen hur roligt han tycker det är att spela hockey just nu.

Katharina Dalmalm