Förlust mot SDE
Publicerad: 2020-12-06
Damlaget
Efter att förlorat mot AIK under lördagen lyckades Leksand inte heller att få några poäng med sig från söndagens bortamöte med SDE. Slutsiffrorna i söndagens match skrevs till 3-1 till hemmalaget i vad som vad Elin Lundbergs andra match för säsongen.

Jämfört med lördagens match saknades forwarden Maria Holm Peters för Leksands del inför söndagens möte med SDE. Detta innebar att formationerna gjordes om något till helgens andra match, och bland backarna tog Elin Lundberg plats bland de ordinarie backparen. Även på målvaktspositionen valde man att göra en förändring då Amanda Johansson vaktade målet under söndagen.

Söndagseftermiddagen kom att styras till stor del av hemmalaget SDE som sett till hela matchen hade det större spelövertaget. Det var dock Leksand som kom att ta ledningen efter dryga 6 minuter spelade av den första perioden då Saana Valkama kunde stöta in pucken från nära håll efter passning från Abby Thiessen. Ledningen stod sig perioden ut, och Leksand gick till pausvila med 1-0.

-Jag tycker att vi gör en bra förstaperiod, med bra kamp från vår sida. Vi utför mycket av det som vi pratat om inför matchen och det vi skulle ta med oss från gårdagen. Det var skönt i det läget att få ett mål och en ledning att gå på, säger Elin Lundberg om starten av matchen.

SDE tog över alltmer

Efter dryga 3 minuter spelat av den andra perioden kunde SDE kvittera genom Jacqueline Pierri, men Leksand stod fortsatt emot bra trots hemmalagets övertag. Den stora uppförsbacken för Leksands del skulle dock komma i inledningen av den tredje perioden då SDE gjorde två mål innan matchuret för perioden passerat 1:48, och förhoppningarna att kunna knipa de första poängen sedan mitten av november såg mörkare ut. Leksand kom att få möjligheten att komma närmare genom dubbla numerära överlägen i slutet av matchen, och skapade även en hel del farligheter utan att få pucken i nät.

-Ju längre matchen lider börjar vi kasta iväg puckar och spelar mer hattigt, och blir mindre disciplinerade i egen zon. SDE sätter högre press på oss, och vi hänger inte riktigt med vilket gör att vi blir lite disorienterade. När de gör två snabba i början av tredje blir det tufft för oss. Vi skapar ändå en hel del lägen och har möjligheter att komma igen, men vi måste ta vara på de möjligheter vi får. Sett till hela helgen förlorar vi skottstatistiken ganska rejält, och då är det än viktigare att vi är effektiva. Det känns surt att lämna helgen utan poäng, säger Lundberg.

Comeback för Lundberg

För Elin Lundbergs del innebar helgens matcher att hon gjorde comeback efter att blivit mamma under sommaren. Den senaste matchen innan den innevarande helgen för Lundberg var den 28 december 2019, och trots helgens förluster är hon glad att vara tillbaka i spel.

-Det är jättekul att vara tillbaka och att få spela igen. Det är jättetråkigt att förlora givetvis, men jag är väldigt glad och tacksam att jag får spela igen. Kroppen kändes ändå helt okej under helgen, och jag tar verkligen med mig glädjen av att få vara på isen igen.

För Leksands del väntar nu hemmamatcher mot MODO Hockey och Luleå HF under nästkommande helg, och trots att tabelläget ser prekärt ut gäller det att repa mod och komma igen efter helgens förluster menar Lundberg.

-Det gäller att fortsätta nöta på. Det är ingen hemlighet att vi är i en svacka och måste börja klättra, men vi ska blicka framåt och vi måste verkligen tro på det vi gör. Vi ska hitta tillbaka till det vi kan, och det gäller för oss att ladda om och komma tillbaka inför kommande helg, avslutar Elin Lundberg.

Richard Brasar