Seger mot LHC
Publicerad: 2019-12-20
Damlaget
Det blev seger i fredagskvällens viktiga hemmamatch mot Linköping. Segersiffrorna skrevs till 2-0, och en av de stora segerorganisatörerna i hemmalaget var kanadensiskan Emma Woods.

Emma Woods anslöt till Leksands IF från Vanke Rays i CWHL inför säsongen, och har under höstsäsongen varit en av lagets verkliga förgrundsfigurer. I kvällens match mot Linköping stod Woods för ett mål och en assistpoäng och ser tillbaka på en skön seger, och framförallt en riktigt bra start.
-Vi kom ut väldigt starkt idag. Som lag har vi pratat om att starta matcherna bättre och i snabbare tempo. Vi hade inte slagit Linköping tidigare under säsongen även om vi verkligen tror på att vi är ett bättre lag än dem. Vi kom ut starkt och var redo att bevisa det och fick en tidig tvåmålsledning med oss och kunde spela med bra självförtroende matchen igenom.

Ställningen efter den första perioden var 2-0 och det kom även att bli slutresultatet i matchen. Jule Flötgen höll därmed sin andra nolla för säsongen och stod tillsammans med resten av laget för en gedigen insats.
-Vi borde ha gjort fler mål, men vi blev ändå bättre och bättre genom hela matchen och står för en riktigt bra laginsats ikväll. De tog ut sin målvakt redan med 3,5 minut kvar men vi spelade samlat och alla var verkligen påslagna idag så det var riktigt bra.

Revansch på LHC

Lagen möttes även i den senaste omgången före landslagsuppehållet. I den matchen drog Linköping det längre strået men idag fick Leksand utkräva sin revansch. Emma Woods menar att kvällens match var betydligt starkare än den på bortaplan för knappa två veckor sedan.
-Vi var bättre över 60 minuter idag än senast. Senast sviktade vi lite upp och ner i matchen och bjöd Linköping på mer än vi gjorde idag. Vi var bättre på att lyfta fram våra styrkor idag, men framförallt att stänga ner deras styrkor. Det var den stora skillnaden idag.

Emma Woods kedja tillsammans med Brooke Boquist och Nicole Hall stod för båda Leksands mål i kvällens segermatch. Kedjan som är tänkt att vara ett starkt offensivt vapen är en omgivning som Woods trivs i.
-Jag älskar att spela med både Brooke och Nicole. Nicole är bara 15 år och är redan en helt otrolig spelare. Brooke och jag funkar bra tillsammans också, och vi får verkligen bättre kemi tillsammans hela tiden alla tre. Det är riktigt roligt att spela med dem!

Ny match imorgon lördag

Imorgon lördag är det dags för ny match för Leksands del då Djurgården kommer på besök i Tegera Arena. Det är nedsläpp klockan 14:00 under lördagseftermiddagen, och laget går in i nästa match med en bra känsla.
-Vi är uppumpade inför imorgon! Vi har slagit dem på försäsongen, men inte under serien hittills. Vi kan förhoppnings komma ut lika starkt imorgon och göra en ny stabil insats över 60 minuter mot Djurgården!

Vem avgör imorgon?
-Det gör Kajsa Armborg!