”Ser fram emot att möta Linköping”
Publicerad: 2020-10-09
Damlaget
Innan hon kom till Leksand spelade Eveliina Suonpää i Linköping i tre år. Nu i helgen möter hon sin gamla klubb. – Jag ser verkligen fram emot det, säger hon.

I Eveliina Suonpää har Leksand fått en rutinerad målvakt. Hon har spelat i det finska landslaget sedan junioråldern och har flera års rutin av spel i SDHL tillsammans med Linköping. Men inför den här säsongen blev hon blåvit på ytterligare ett sätt och är med sina 25 år bland de äldsta i laget.
– Det har jag inte varit förut, så tog ett tag innan jag blev van. Men det känns viktigt att visa hur man bör agera både på och utanför isen och försöka vara bra förebild.
Som alla som är nya på jobbet tyckte Eveliina Suonpää att det tog ett litet tag att komma in i laget och att vänja sig vid rutiner och nya sätt att arbeta. Men nu har hon hittat sin plats och är väldigt nöjd.
– Det känns jättebra! Jag har fint samarbete med vår målvaktstränare och det känns spännande att se vad vi kan göra tillsammans.

Alla kan slå alla

Vi pratar vidare om SDHL som liga och den finska målvakten tycker att den är ojämn på ett sätt, men ändå inte helt uppdelad mellan topplag och lag som troligtvis inte har många chanser att vinna matcher.
– Topplagen är visserligen väldigt starka, men samtidigt kan alla slå alla. Har en målvakt en riktigt bra dag, kan du förlora mot vilket lag som helst. Så är det inte i den finska ligan.
I helgen väntar två hemmamatcher: i morgon lördag kommer Linköping till Tegera arena och på söndag står Djurgården för motståndet.
– Jag har alltid gillat att spela mot Djurgården. De spelar ett enkelt rakt spel. Sedan ska det självklart bli speciellt att spela mot Linköping. Jag har aldrig spelat mot dem förut, så det ska bli riktigt kul.

Kapten Sköld tillbaka

Vad är det bästa med ert spel just nu?
– Jag tycker vi blivit mycket bättre på spelet i egen zon. Det gäller för oss att hålla kontrollen där och fokusera på att att få ut pucken. Jag tycker vi har spelat rätt bra hockey på slutet.
Vilka spelare kommer bli viktiga för er i helgen?
– Vi har fått vår kapten Hanna Sköld tillbaka och det är riktigt bra. Sedan har Wilma Johansson varit bra på slutet. Ja, du kan plocka många spelare som kommer bli viktiga. Jag hoppas också att Saana Valkama och Dominique Rüeggs kedja får göra mål, de jobbar väldigt hårt.

Helgens matcher spelas så här: Lördag 10 oktober, 15.00: Leksand–Linköping Söndag 11 oktober, 13.00: Leksand–Djurgården Båda matcherna visas på CMore.

Elisabet Wahl