Straffseger för J20
Publicerad: 2019-01-13
J20
Helgen inleddes med en 1-3-förlust mot MODO, men avslutades med en straffseger mot Luleå (4-3). – Spelmässigt en väldigt bra helg, konstaterar forwarden Jesper Kandergård efter helgens matcher på bortais.

Jesper beskriver MODO-matchen som väldigt jämn.
– Vi reducerade till 1-2 inför den tredje perioden, och i den hade vi lika gärna kunnat göra 2-2, men nu blev det istället MODO som satte 3-1 i öppen kasse. En helt okej insats från vår sida, men vi kände nog allihop att vi kunde bättre.

I söndagsmatchen mot Luleå tog leksingarna en tidig ledning, via ett powerplaymål i mitten av den första perioden.
Inför period nummer tre var den blåvita ledningen uppe i 3-1. Hemmalaget kom dock igen och tog matchen till förlängning. Efter en mållös sådan resulterade till slut den avgörande straffläggningen i två poäng till Leksands IF.
– En riktigt bra insats av oss, jag tycker att det mesta stämde. Även om Luleå kom igen och tog matchen till övertid, tycker jag att det kändes att vi skulle vinna.

Känslan efter straffsegern?

– Jätteskönt att vi kunde ta med oss två poäng, och att vi spelade så bra. Visst, två poäng är inte lika bra som tre, men vi ska verkligen vara nöjda med den här insatsen, menar Jesper.
– Det finns många man skulle kunna lyfta fram efter en sån här match, men jag vill ändå lyfta laginsatsen. Vi jobbade för varandra och jag har en bra känsla inför det som väntar.

Även kommande vecka väntar en bortahelg för LIF J20: Frölunda lördag och Växjö söndag.

Elin Broman